20.5.06

Ustaz Salim...

salam lagi skali buat semua,

sejak hadir ke sini,aku mula berjinak kembali menghadiri kelas tajwid oleh eorang staff aramco yg benama salim.siangnya dia akan berkerja mcm staff2 yg lain n malam harinya dia akan mengajar tajwid dr rumah ke rumah yg lain secara PERCUMA.......ssh nak jumpa org nak mengajar ilmu agama nih ngan ikhlas n free jer.....tmbah plak,dlm bnyk ilmu ddada dia tuh,seminggu skali dia tetap mperdengarkn bacaan qurannya pd seorg alim ulama' di dammam (sebuah tempat bersebelahan ngan dhahran nih).byangkn betapa humblenya ustaz nih....

lg plak,dr citer mak n abah,hari2 nya dlalui ngan mengajar mengaji sesiapa yg ingin belajar.mak, abah,uncle2 n aunty2 yg aku kenal kat sini semuanya muridnya.365 hari,12 bulan dia mengjar.bila dia pulang ke tanah air 3 bulan skalipn student2 dia da ready nak dturunkn ilmu kepada mereka.

citer pasal ustaz nih,dia da berumur 50++ (da nak pencen tahun depan) tp dia still bujang coz seumur hidu dia dia abdikn diri utk mengembangkn syiar islam.mak ada citer,dia ada cakap lepas pencen drARAMCO nih dia cadang nak kawin ngan org M'sia....heheheh..nak yg umur 25 tahun sbb dia nak ada waris........

mest sapa yg baca entri nih akan kata brother salim (ramai org panggil dia camtu) nih cam miang2 kladi. tp klu tahu kisah dia knapa dia mbujang hingga kini,mesti kita akn terharu.dia terus mbujang sbb dia nak kena berkerja n bela nasib ibu bapanya.tahu2lah kat pakistan tmpat yg sentiasa bergolak ngan peperangan perebutan kuasa,jihad menegakkan agama......tu yg dia truskn berkerja.........

citer plak pasal sistem pencen kat sini.....bukan cam negara kita yg ada kwsp semua.sinipn ada tp yg estnya kat sini,sapa yg da kerja lbh 2o tahun,snang citer da cecah umur pencen 55 tahun, klu dia pencen,gajinya akan terus dbayar hingga dia menghembuskn lafas yg terakhir......bestkn??maybe sbb tuh brother salim nak kawin kot sbb blehkonsentrate kat "kerja" lain plak.....heheheheh

tp yg buat aku terharu ialah keikhlasan dia mengajar ilmu agama.then lepas klas arituh dia ada nasihatkn aku utk sambung blajar tajwid sbb setakt sebulan kat sini,brapa bnykla sgt aku bleh blaja kn??? setakat nih aku beru blajar nghunah (dengung), harakah (nouns), hukum lam dlm perkataan ALLAH n izhar......mmg klu sapa yg da master time skool dulu akan melekehkn ilmu2 nih,tp klu sapa yg aada ilmu agama tp x amal,jgn lupa dosanya pula n aku rasa sonok sbb dpt blajar balik n betulkn bacaaan aku...alhamdullillah.....

lepas klas kami ada borak pasal ayah pin,org yg ngaku tuhan n dia sungguh berminat n minta aku doakn dpt berjumpa ngan ayah pin utk berdiskusi.1 soalan aku xleh nak jwb n tergagap, apa yg ulama'2 n pemimpin M'sia buat ngan org camnih.....tp lepas dia tgk aku gagap dia macam faham pasal masalh politikus2 yg menghulurkn pada si ultraPIN number nih.....hehehehe......

truskn kisah dia yg aku kumpul dr mak.dia nih mmg alim ulama' yg sempoi abis aku usha.ngajarpn pakai suar jeans jer,then bawak beg sandang yg buat dr kain tersi kitab agama.tp ada 1 2 kisah yg aku dpt,ada skali tuh dia baru sudah solat kat masjid,then ada plak org arab berhampiran dia solat laju giler cam aku tgk radhi khalid arituh smayang kat masjid klcc...aku igt aku da laju,tp dia punya enjin lagi laju!!!ngahahaha!!! then lepas arab tuh siap solat, dia datang dekat dia tanyala,

"knapa anta solat laju2?"

"lantak ana la nak solat cmana.ana org arab!!! ana faham apa yg ana baca!!!"

so diskusi nih berterusan n dia walau cmana kasarpn (biasa ar org arab kn kasar) dilayan dia ngan tenang trus jer berdiskusi n menyampaikn hujah2 dia...last2 org arab tuh sedar kot dia buat silap,trus jd baik ngan ustaz nih...mashaaallah......

ada gak citer2 lain cam dia tegur org buat bising time dia smayang,tp xpernah dia tinggi suara dlm hal tegur menegur nih.mesti ngan cara yg berhikmah skali dtegurnya.itula yg aku rasa kureng dlm budaya hidup aku n klu politik budaya hidup PAS n KEADILAN.mmg ada yg betul n ada yg kureng.cam penyokong bulan nih klu dpkkn,diorang nih xda beza ngan UMNO sbb klu borak pasal poltik xhabi2 citer pasal org melayu.org UMNO jatuhkn org melayula PAS nak cuba selamatkn bangsa melayu la, tp ssh btul aku nak jumpa org2 BULAN yg citer PAS nak selamatkn BANGSA ISLAM!!! xabis2 citer melayu.........brapa ramai da melayu jd kafir xpk plak???so,sama2 la kiter bersama2 tegakkan syiar islam k??

sampai sinila dulu entri suam2 kuku dr aku........igtlah 5 perkara sblm hadirnya 5.......adiosa......

2 comments:

azlina zabha said...

... aku paling takut belajar tajwid.. sebab tajwid yang paling susah kalau nak baca al-quran.. gulp..

@zk@m said...

to ikoko: laaa...klu betul caranya best blajar tajwid.lgpn wajib kita blajar...klu x dosa jer salah baca...

to kalamutiara: skang tgh tulis novel ker???tp mmg btulpn...hehehe