10.2.09

Salams


senyap kembali utk beberapa hari...heheheheh...... actually, aku xder sangt idea utk menulis sesuatu yang seni, namun ada ada bnyk komen negatif yang merendahkn martabat diri. komen2 seolah diri aku ini la yang bagus...hahahah

imbas kembali apa yang berlaku pada negeri perak, memandangkn keturunan aku bnyk hadirnya dari sana, so apa yang berlaku disana menarik perhatian aku terutama kejadian yang melibatkn media, mufti, sultan n perlembagaan.....

aku agak kecewa ngan apa yang berlaku pada negeri perak itu, tambah mengecewakn aku apa yang berlaku pada sultannya yang selama ini orang cakap pemimpin negeri. di atas kesempatan ini, aku mengambil peluang ini utk meberi penafsiran pemimpin- individidu yang melaksakan tugas dengan jujur dan ikhlas dan amanah. dan mengambill keputusan utk kepentingan semua,bukan utk kepentingan diri sendiri. so, jika sultan pemimpin negeri, maka persoalannya apa kerja dia? adakah tugas2 nya dilakukan oleh menteri besar?

dan tetiba mufti negeri juga bersuara menyokong tindakan sultan yg zalim itu (zalim dalam islam diistilahkn meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya) dan disiarkn di media2 arus perdana. namun kenapa media2 itu tidak mengambil pendapat alim ulama lain ataupn mufti2 lain mengenai isu ini seperti teguran harun din bahawa mufti kena menjaga kenyataannya bahawa tugas mufti ialah memberi komen pada yang berkaitan AGAMA n kedaulatan sultan bukan dalam hierarki pemerintahan cara islam yang berkhalifah dan dipilih melalui msyuarat syura........ sultan dipilih melalu darah keturunan seolah keturunan mereka nih HEBAT dan mulia- mereka lupa di mata ALLAH yang mulia ialah mereka yang melakukan apa yang BERIMAN......

dan paling mengejutkn aku, sesiapa yang pernah pergi melawat laman web rasmi sultan perak, anda boleh pergi lagi skali n anda akan dapati laman itu sudahpn mati kerana utk kali pertamanya guestbook laman web yang berdaulat itu dicemuh, dihina tanpa henti oleh anak2 perak sampai ke tanah sabah serawak.......

sejujurnya aku agak terkejut juga bila bekas hakim negara tetiba xtahu peraturan sbb dari pemerhatian aku mmg sah dia xmampu utk mempecatkn menteri besar. tapi, knapa dia tetap juga melantik yang baru??

dan yang ini panas nya persoalan ini, selama 50TAHUN barisan NASIONAL memerintah di negeri perak, dari negeri yang kaya raya ia merudum menjadi antara negeri paling miskin malah lebih miskin lagi dari negeri KELANTAN yang tidak menerima peruntukan dr kerajaan pusat, mcamana Sultan itu boleh mengatakan pemilihan ZAMBRY (malah diragui kemelayuannya padahal time pakatan menang nak orang melayu islam, tp kenapa zambry yang nampak lebih india dari melayu yang dipilih?? munkin india muslim dibenarkn??) sebagai demi kebaikan rakyat??? adakah utk kebaikn sendiri?? atau adakah sultan yang dikatakan berpelembagaan n berdaulat kononya hanyalah puppet kepada suami rosmah yg menyimpan banyk rahsia mereka??? jeng jeng jeng........


sama2 kita fikirknnya, sesama kita renungkn salah sila aku minta maaf. apa yang ada disini ialah komen peribadi, bukan sesuatu aku banggakan sbb keturunan aku dari sana n klu aku yang jadi sultan aku akan buat pilihanraya so biar rakyat pilih sendri dan xkan dihina oleh rakyat jelata n at least dlm isu nih bila mati aku xkn disoal dosa yang berat nih......:( 

aku bukan ahli agama, so tegurla aku andai aku silap....:) tp jgn tegur tanpa ilmu ek?? adios!!!

No comments: