15.3.07

Setelah lama Menyepi


Salam semua,
maaf buat kalian lama menunggu....specially buat sahabat2 blog, afzan n meera n adinda terindu,aziz as-syafi'....:)knapa aku mendiamkn diri???hehehehe..saje jer utk menenangkn fikiran n mencari iddea2 baru.........hehehhe

so,setelah lama aku bfikir,what i want to talk about in my blog after a long time of silences.....so satu ayat utk menerangkn semuanya ialah "ayat-ayat cinta" by habiburrahman el-shirazy (klu xsilap aku ejaan nama dia...:)

AYAT-AYAT CINTA.......sebuah buku yg harus dibaca bagi peminat sastera n bagi mereka yg inginkn suatu pembaharuan dlm muhasabah diri,mencari sesuatu dlm membina jiwa yg lebih islamik.ia merupakan sebuah novel dakwah tp cara penyampaiannya melalui pengajakan
kita mengembara sebagai Fahri Muhammad Siddiq;
seorang pelajar dia Universiti Al-Azhar Mesir...:)

Cara olahan menggunakan 1st man view benar2 buat aku merasai aku adalah dia.....Fahri. kisah hidup n ketelitian dlm olahan dlm merencanakn senario n arah membuatkn aku berfikir yg aku sudah menjejakkn kaki di mesir dengan suhu yg panas...:) malah susunan ayat n penelitian tatabahasa yg indah,penggunaan kosakata yg baik mmg kena dengan tajuk buku ini...Ayat2 cinta. dari mula cerita ayat2 indah n berbudi bahasa dgunakan.inipn setelah d-alihbahasakn kepada bhasa melayu(bahasa Malaysia sptutnnya)....bayangkn andai ia dr bahasa ibunda penulis sendiri....indonesia.pastinya lebih indah kn??

membawakn kisah fahri pelajar Al-Azhar yg melalui hidup hariannya n gejolak cinta yg dilaluinya........bagaimana ia mengatasi masalah dihadapan matanya n perjalanan kisah cintanya. malah ia juga ada merungkaikn mengenaik wanita dlm pandangan islam n bagaimana wanita dlm islam....adakah seperti yg org2 kafir bayangkn penuh dengan kekasaran n kekejaman....?? dlm ini juga ada menisahkn betapa dlm islam tiada istilah "aku cinta padamu sehingga mati" walaupn tidak dpt bersama.....ia menunjukkan dlm islam perkahwinan ialah perjanjian,satu kontrak yg kini diguna pakai oleh org2 bukan islam,tp disalah faham oleh muslimin.....:) ohyer,dlm kontrak itu suami isteri hendaklah menepatinya n ia wajib ditunaikn selepas ijab kabul....so fikir2kn lah......

ohyer,xlama lagi AYAT2 CINTA akan dfilem kn.....heheheh...i'm looking forward to it!!!

sampai sinilah dlu yer......sorryla chot,aku ada malas nak buat tag tuh la....hahahaha.....nnt2 la aku buat...heheheh :) sbbnya ada benda yg akan aku sebut itu menyakiti hatiku n ibuku...:) kebencian yg tiada taranya....heheheh....adiosa!!

No comments: