8.9.08

marina n malvin

Salam semua,

Janji ku harus ku tetapi. kisah ini akan cuba ku lakarkn sebaik munkin kerana amat berat rasanya utk menyimpanknnya seorang diri tanpa berkongsi bersama pembaca. bukan kerana wang nya mereka, tp tinggi nya budi ekerti mereka namun rendah diri orgnya mereka.......

aku hadir time square tepat masanya utk mendengar dan melihat pengalaman pasangan ini. sudah beberapa kali mereka cuba utk hadir ke bumi malaysia namun ada saja halangannya. aku sangka kn mereka akan lebih mengajar bagaimana mereka berjaya, namun kehadiran kali ini aku lebih bnyk belajar tentang diri. bahasa english personel developement. mmg benar kat mark huges, ur attittude first, then the money come........

jd marina memulakan ngan menceritakn mengenai dirinya. bagaimana dia asalnya menjual nasi uduk or nasi ulam setiap hari. " klu org beli, saya senaaaannnng sekali!! klu org x beli sy makan semuanya!!!" dia tergelak n aku tergelak melihat betapa happynya dia. namun dia tunjukn gmbarnya yg katanya "klu sy dulu, hadir ke STS atau HOM, sy duduk dbelakang sekali. kerana sy guna 2 kerusi utk sy sorang!! ahahahahah..... nasib baik sajer mereka ngak minta sy bayer utk 2 tiket skaligus!" n permulaan dia mengambil herbalife, dlm 6 bulan dia bukan turn berat, tp naiknya 6 kilo!!! " sponsor saya hampir2 bunuh diri!!! dia kata sama sy, gimana sih kamu marina org patut ambilnya ini badannya makin kurus, tp kamu makin naik gitu???" kata marina " jgn risau pak, sy cuma mau ngetest yg produk ini juga mampu utk menaikan berat bdan gitu...hahahaha" lagi pecah ketawa aku....

kemudian, bila mau dmulain dengan serius balik, produknya sudah abis n sudah utang dengan kawan utk membeli. tujuannya utk dijual, tp smuanya masuk ke perut marina!!! dlm keadaan itu pacarnya marina malvin sntiasa menyokong n mereka lagi skali berhutang utk mbeli lagi n mjadi supervisor n pergi ke paris extravaganza. disana mereka pg sebagai pacaran aja. ketika itu mereka sudah bercinta selama 10 tahun bukan kerana seronok bercinta, tp kerana tidak punyai duit utk berkahwin jd mereka trus aja setia n bersabar menanti. jd pulangnya mereka dari paris, marina mula menggunakan produk ngan serius n akhirnya turun 28kg. yup 28 kg n aku xigt brapa lama. then mic di passkn pada malvin suami terchenta

Malvin xpernah renggang dr marina. malah ketika marina sedang bercakap malvin sentiasa di atas pentas n hanya beberapa langkah jauhnya dr isterinya. so, malvin bercerita bagaimana dia memulakan bisnesnya. dia hadir ke HOM utk mencapai pluang mencari wang. namun, dia tidak tahu bagaimana kerana dia tidak suka bercakap. malah dia panas barang orgnya. " klu ada pria2 yg memandang marina, atau bersiulan dr kereta, mmg sy akn pergi melanggar aja kereta mereka!!! klu tidak percaya bapak2 bleh tanya pada marina.kan ina kan?? habis kereta bapak sy" jd awal2nya marina yg menyuruh dia ambik produk. " klu kamu mahu menjual, kamu kena ambil dulu produknya" " saya dulu, tidak bisa berkata begini di atas pentas. klu naik kepentas aja udah mengigil, inikan pula berkata di sini. tidak pernah sy bermimpi seperti ini" jd dia menceritakn kisahnya tiada pekerjaan kerana bank tmpatnya bekerja bangkrup n dia tidak ada wang utk menyara hidup. n orang yg paling banyk menyokongnya ialah marina. di atas pentas itu aku melihat seorang lelaki mengeluarkn kata trimas pada isterinya. mengucapkn ribuan trimas kerana menyokongnya n bersabar dengannya. bagaimana mereka bersusah senang sama2......aku?? sudah pasti juga menangis macho.ya kerana aku sentimental, tp klu kalian ada disitu kalian juga akan mengeluarkn air mata macho itu. bukan filem, tp kisah benar yg dceritakn sendiri dr mulut merka.......

then malvin cakap apa yg jadi pada mereka.dia seorang yg ego, namun kerana selalu membaca membina diri dia akhirnya berani hanya utk merendahkn diri n menjadi seorang yg mahu belajar.so dia bg rekomen beberapa buku tp feveret dia buku "the secret". ia katanya banyk mebantu dia utk lebih menghormati isterinya n menjadi seorang yg lebih berani pada organisasi dia.......... tidak bnyk benda yg dia cakap melainkn rasa rendah dirinya pada org malaysia yg sentiasa mendapat pujian dr Herbalife, rasa sayang nya pada isterinya, n mengenai jgn berhenti berkembang. krn bila kita berhenti berkembang kita xkn dapat mbuka minda kita......

then bila mic dapat balik kat marina, mereka pluk cium tanda kasih sesama mereka n marina meneruskn cerita. mereka dlm keadaan yg sungguh susah. namun mereka gagal pada awalnya bukan kerana mereka gagal, tp kerana mereka malas. "sy sering ke STS n melihat org2 yg naik kepentas menceritakn mereka dapat duit, n sy hanya duduk dbelakang dengan rasa malu......semua yg sy lihat smuanya cantik2. badan mereka sudah kurus sedangkn sy duduk aja pakai 2 kerusi! sy rasa rendah diri sekali...." namun mereka tidak punya pilihan. kadang2 mereka hadir STS hanya utk mbayar tiket sahaja. mereka x ada duit utk pergi makan skalipn.hnya hadir utk belajar n belajar n belajar.....setelah 12 tahun bercinta, hutang sebanyak 41juta rupiah dibayar, marina n malvin berkahwin n mereka tidak pernah kecewa pada pilihan mereka. pada mereka herbalife adalah tmpat mereka mampu bermimpi utk hidup bahagia. di sini masing2 meberi sokongan antara satu sama lain. masing2 mendoakn kejayaan masing n mereka bangga dengan apa yg mereka lakukan..........

sekian kisah ini dari aku. klu kalian yg mendengar n melihat sendiri munkin kalian dpt rasa apa yg aku rasa. dlm syrikat ini, apa yg aku lihat, lagi tinggi statusnya lagi humble orgnya. malah ketika berbuka puasa sama2, mereka tidak segan2 bertemu semua yg hadir malah mberikan kata2 semangat. andai kalian pernah jumpa VIP2 di malaysia, tmpat makan aja hendak istimewa. belum kata2nya lagi. aku xkata  semua, tp 99 peratus yg aku jumpa begitu. ada yg ada pangkat tp hutang bnyk, tp cakap mcam hebat smata2 nak menunjuk. di sini, mereka dapat mereka sedekah kembali. malah xpernah cakap pada aku, "ko baru lagi.apa yang ko tahu??" itula yg pernah MISC cakap kat aku dulu.padahal kerani kecik jer. " ko junior jer. jgn kecoh2 la. taula apa company nak buat!!!" "ooo..kamula yg hantar email kat ceo yer? bapak kamu sapa? igt ceo nak baca ker emel kamu???" " ala tobey, ko jgn banyk cakapla...... ko poyo jer lebih." yup aku poyo, suka mbantah n suka komen. n aku always demand on every good things i done. mmg org mendeleng camtuh. hehehehhe...... namun salah kalian memandang rendah org lain. kalian yg berkata besar n hebat! aku janji setiap seorang yg berkata besar hatta nordin GM mahupn Md Noor Kasim, kejayaan aku nanti akan aku tunjukkan pada kalian. jgn lupa panggilan "monyet" yg kalian pernah berikan pada aku krn monyet ini akan melontarkn duit dimuka kalian!!! insyaallah.....

alamak aku da jd emosional krn ini........ bak kata jim rohn, for things to change, u need to change!!! its not how hard u r in ur work, its how value u r in the market. guys, klu kalian punya demand lagi tinggi dr apa yg kalian dpt namun xdihargai, jgnla dteruskn.don't ever lower ur value....adiosa!!!

herbalife: 99% sikap, 1% skill....mudah kn????

3 comments:

Masy said...

kekadang pelik kan tgk manusia ni. apalah sgt nk bongkak atas bumi ni. sok2 dia mati, org yg dia caci maki tulah yg akan tolong tanamkan.

takpelah, adat hidup *sambil maki2 dlm hati hehe*

cheetah said...

insyaallah nnt syg akn b'jaya mcm couple tu.. :)

@zk@m said...

azkam to masy: opps, puasa xleh maki..muhahaah

azkam to tehice87: amiiinnn...tq bg support sayang...