2.5.03

salam jumaat.......

dah lama rasanya aku tak pergi buat solat jumaat kat masjid assyakirin,klcc tu. masjid feveret aku kat malaysia nih sbb khutbah dier bukan dari teks, tapi dari hati khatib yg memberinya.........hari nih cam biasa sblm masuk watu,ada tazkirah dari sorang ustaz UIA. best gak sbb citer pasal siratolmustaqim..........atau kata lain jalan, ada jalan yg betul n ada jalan yg tak btul....

so, menurut ustaz nih...kalau niat kita btul, apa yg kita buat tu btul, maka "jalan" yg akan kita laluipun btul....info lagi, perjalanan siratolmustaqim tu mengambil masa selama 15000 tahun dari pangkal ker syurga n its a long way to go.....jarak neraka kat bawahnyer pkak selama 70 tahun jer....... n setiap makhluk yg melalui titian ini, akan ada suara dari neraka bertanya...."siapakah yg melalui siratolmustaqim...." bila dijawab si polan bin si polan........ jika ada kaitan ketika hidupnya dengan penghuni neraka itu, akan bersuaralah ia (contoh),"dia bapaku, dahulu dia memang alim n selalu menunaikan solat jemaah, tapi dia tidak menjalanan ke atas usaha ke atas aku dan membiarkan aku hidup dalam kesesatan....."maka akan diberinyala pahala si polan kepada anaknya....jika ramai saudara mara yg memerlukan pahalanya.....akhirnya dia juga akan dicampak ke neraka jahanam yg boleh membesar itu. Ada satu kidah yg menyentuh perasaan aku....pasal khalifah umar aziz..satu malam, ketika dia membaca quran, sampai satu ayat yg berbunyi *lebih kurang*....akan ditunjukkan mereka siratulmustaqim keada pemimpin yg tidak amanh ke atas tugasnya....sampai kat ayat tu, umar aziz tak dapat menyabung bacaannya n dia opun menangis kerana merasakan ayat itu ditujukan kepadanya........ sampai begitu skali n ia memang buat hatiku berasa sungguh sebak..................ya allah, berikanlah aku petunjuk n permudakanlah perjalananku melalui siratolmustaqimmu.........

No comments: