5.1.06

muslim aids...

assalamualaikum......
da lama rasanya diri ni xdpt menaip disini..rindunyala pada blog nih...hehhehe....bnyk yg aku nak perkatakn cuma menjadi monolog diri je sepanjang aku xmengupdate blog tercinta nih....n paling aku risau monolog tu lama2 menjadi luput n xdpt aku kongsikn bersama sahabat2 semua.......

1stly aku nak ucapkn syukur pada nikmat n rahmat Mu ya Allah kerana memudahkn assessment aku ari ni......n dlm monolog diriku ari nih bersamaNya,air mata aku mengalir lagi.....kali nih bukan sedih pada nasib diri,tp tangisan syukur n takut pada nikmat yg Dia curahkn.........aku syukur kerana dlm diri ini melakukan dosa yg mengunugn tinggi,Dia masih mencurahkn rahmat n memudahkn urusanku hari ini...klu manusia biasa tetambah yg kurang iman n amal,bila org bawahan dia buat hal n xreti betrimas,confirm ar hidup da jadi cam hell gila bila org bawah tu minta paper.....tp Dia maha pemurah lagi maha penyayang.......takut??knapa harus aku takut andai ia berita gembira???takut kerana dlm solat duha n sujud syukur ku siang td aku teringtkn kisah 2 raja yg mana 2 2nya sakit.yg seorang raja yg zalim,tp kemudian sihat selepas diubat.seorang lagi raja yg beriman,tp menghembuskn nafas terakhir walaupn diubati.....n apa yug aku paham bila malaikat tanya pada Allah knapa harus mensihatkn raja yg zalim n matikn raja yg beriman jawapan Dia ialah "raja yg zalim itu pernah melakukn secebis kebaikn dlm hidupnya,jd Aku sihatkn dia utk mbayar kebaiknnya itu manakala raja yg Alim itu pernah melakukan secebis kejahatan dlm hidupnya n kesakitan n ajal itu utk mbayar kejahatan itu supaya bila dia menhadap aku,dia tidak mepunyai dosa..."Dia yg lebih mengetahui utk hamba2nya.....

okla,air mata da kering n back to bussiness....aku nak kongsi kisah yg aku ambik dr sorang sahabt time dia jd sukarelawan ke acheh under Muslim aid@ AMAL M'sia........

apa yg diluahkn ada benarnya...bila berlaku tsunami dnegara islam,apa yg aku dapat n rakyat dunia dapati,relief team dhantar bagi mebantu mana yg patut.....tp dlm sedar xsedar,releif team dr kristian organisation punyala banyak menghulurkn bantuan namun mereka2 dr negara islam camdoh jer buat terutama jutawan2 dr negara arab........

so dlm sahabat nih (masih muda cma aku sweet 21) sedang berjalan2 utk menikmati negara yg dilanda bencana nih dia terpandang seorang wanita yg memakai salib dleher bersama seorang lelaki yg bertatu xpakai baju (klu xsilap pendengaran aku) sedang mbawa anak2 acheh nih bermain..bila mereka nampak saja sahabat nih bersama ikhwan muslimin yg lain,mereka trus bawak budak2 tu jauh.........

so sahabt nih jumpala para ibu akan keadaaan anak mereka yg munkin akan terpeson andai xdberikn didikn agama sebaiknya,tp mereka menjawab, "apala yg kami mampu lakukan....org kafirnila yg bnyak memebrikn bantuan pada kami sejak bencana berlaku (aku buat ayat namapak seap jer tp mesej disitu)"

apa mesej dia?apa yg aku cuba sampai kn dsini ialah mana kesedaran kita umat islam dlm mmbantu saudara sesama agama......yg buat aku sedih,negara arab yg kaya raya penuh ngan jutawan minyak berdiam diri mebina istana,beli kereta khas tempah buat dr silver..mana sumbangan mereka pada saudara seislam??? tp kita xyahla tgk keburukn org,aku xyah nak usha keburukn mereka,usah keburukn aku n kita renungi diri kita.....bnyk mana kita mebantu mereka?bnyk mana kita mengeluarkn peluh n harta dlm melakukn usaha kejalan Alalh?? kristianisasi releif team da xbleh nak memujuk rakyat2 europe krn mereka makin lama makin pandai n tahu mmilih baik n salah.........

masa aku surf Itali Post kat tenet,Pope skang dlanda kegusauan kerana makin ramai org putih yg convert ke agama islam kerana mereka mencapai kedamaian dlm islam n even skang mereka tgh giat membuat bangkangan utk meng"haramkn" perkahwinan antara org putih ngan org islam......tu yg kristianisasi relief team mula menudingkn target mereka ke negara2 miskin yg diabaikn n unfotunately negara2 nih merupakan negara islam.....

igt lagi kisah penjajahan ingeris kat negara kita x?tujuan utama diorang apa?mengembangkn agamakn? then masukn budaya mereka kepada kitakn?then masukn golongan yahudi diantara kita....xcaya???check plan Malaysia Tourism dlm 10 tahun akan datang,kn diorang nak jemput Roman abramovich utk buat port kat Langkawi.....tau xsiapa dia selain jutawan??dia seorang yahudi yg berjaya.......

lupakn roman jutawan Chelsea...... tgk lagi sejarah......(kisah nih aku ambik dr cermah tajuk "isu palestine" dlm winter camp aidelaide{australia})singapore,ibu kota singa...prime minister pertama singapore (akupn xsure is it lee kuan yew of before him) dpilih oleh british n know what he is israelian.....xcaya check sejarah n then chek nilai harta dia...n there's one more fact that i thinks i should share it with all, bila dia mati harta dia yg berbilion dollar tuh 1/3 for his son, then 1/3 utk pertubuhan pembangunan yahudi(xigt nama) then 1/3 lagi utk onother pertubuhan israel gak......bayangknla cmana mereka cuba utk mengembangkn agama mereka tp negara2 islam buat donno jer...klu da pemimpin buat donno cmanala kita yg tahu isu nih 20-30 tahun lepas kejadian nak betindak...???

kisah tu utk renungan bukan niat nak hentam sesapa.....akupn baru tahu smlm time dengar ceramah isu palestin dr sorang ustaz..klu slaha tolongla betulkn ilmu aku nih....aku mayb akn dengar balik utk check back.........so back to my isu of muslim aids, aku nak ajak sahabt2 semua utk join n then mbantu....at least kita akan dapat buat pahala....kn nabi SAW sendri da amahkn kita utk melakukn usaha dakwah.......so nihla peluang kita...jgn biarkn anak2 muda trus kabur dengan duniawi nih sbb itu antara strategi org2 kafir utk mengabaikn kita dlm kehidupan....sbb mereka blajar dr perang salib....mereka xkn menang dengan perang fizikal,so mereka cuba perangi kita ngan perang akal.....so iman amat penting n kejahilan itu musuh utama kita.......

insyaallah,aku sendiri akn cuba join muslim aid nih...at least aku dpat mebantu mereka yg memerulkn n utk kebaikn diri aku ialah utk aku mentarbiah n muhasabah diri aku sendiri bila aku melihat penderitaan mereka.......so lets hold our self together n do something for islam.......:)

dahla sampai sini dulu....maafla klu ada fakta2 yg kurang jelas mahupn salah sbb aku cuba sampaikn apa yg aku tahu...andai aku salah minta tolongla bebanyak betulkn aku......harap ada ilmu yg dpt dikongsikn dlm entri kali nih...hihihi.......yg baik itu dr Allah yg maha berkuasa, yg buruk itu kelemahan aku nih insan yg hina.....until next isu......(aku xtau lagi nak ke xnak letak isu palestin disini sbb ceramah dia 2 jam lebih.......)adiosa..!!

No comments: