21.10.05

muhasabah diri


hari nih aku nak gunakan masa yg ada nak muhasabh dri nih.....sejak ramadhna yg ker 15 aku rasakn yg iman aku kembali jatuh....xbestnyerla n hari nih paling aku sakit ati sbb aku terlepas solat jemaah subuh...dahla sejak akhir2 nih aku slalu xleh nak fokus dlm solat terawikh aku sbb pk benda yg bukan terutama skali oral yg bakal menjlang tiba nih......smalm pn aku xberjaya nak baca quran lepas terawikh....sblm nih tertinggal 2 juz' jer,skang da tinggal 3.....hai tensennyer aku.....

org,mak,nenk,otok slalu igt kat aku,bukan semua org Allah jemput utk menjadi tetamuNya.hari aku rasa cam dketepiknla plak sbb lewat utk menunaikn jemaah subuh n time solat sorang2 pagi td,air mata aku menitis lagi sbb rasa mesti ada dosa yg aku buat sampai Dia xnak jemput aku menjadi tetamuNya....Ya Allah ampunknla dosa hambamu ini.......

aku menyimpan azam ramadhan kali nih aku nak jadikn yg terbaik dlm 21 tahun aku bernafas dbumi tuhan nih......namun aku da beberapa kali mengecewakn dri sendri n ia btul2 buat hati nih sakit n pedih.....aku kadang2 benci kat dri sendri,namun muhasabah dri buat aku kembali bertenang n truskn mencuba utk jadi lebih baik dr yg sblmnya........terawikh,aku gagal skali sbb nak tgk game Man Utd (MU seri plak tu,tmbah sakit ati nih) n terpkasa buat dlm jemaah yg skit....xbestnyer........ quran,da beberapa kali aku mengecewakn dri nih sbb kalah pada nafsu tido nih......Ya Allah,kuatknla iman aku,terangilah hati ini dngan hidayahMu n pandulah aku ke jln MU......amin.......

aku slalu mnetapkn standrd minima utk dr nih supaya aku dapat buat lebih baik dr standard aku,so klu aku tahu ada org buat lagi truk dr aku,aku mudah sakit ati.cam poser,aku standardkn dri nih sekadar dapat menahan 30hari sbb ia senang jer pada aku.adik aku as'ad yg paling kecikpn mampu puasa penuh 30 hari sejak umur 5 tahun sbb xnak malu ngan abg2 dia sbb dia sorang xposer.so bila ada hamba Allah yg xmensyukuri nikmat puasa nih,aku rasa cam frust ar plak......yg aku plik tu,time xposer xda la gatal tngan tu nak buat lunchla apala,tp time poser nih plak ada msak lunch la sbb xposer.....xker useless tu?aneh btul manusia ni kn?bulan Ramadhan adalah bualan yg khas utk umat islam,knapa kita xnak menghargainya????knapa kita xnak cuba penjejakkn kaki ke pintu Rayyan? Ya Allah,jauhknla aku dr kemungkaranmu.........

adiosa!!


p/s, gambr tu xda kaitan ngan entri arinih,sajer jer nak buat giler nak heppikn dri nih.....hohohoho.....time berat badan maksimum dulu.....

No comments: