27.4.03

KISAH CINTA

Al-kisah di sebuah pulau kecil, tinggallah benda abstrak.Ada CINTA,KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN,, KEGEMBIRAAN dan sebagainya. Pada awalnya mereka hidup bersama dengan aman da nsentosa.Namun pada suatu hari, badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tetiba bergelombang dan menimbulkan ombak yg sangat besar!!Semua penghuni di pulau itu segera berusaha menyelamatkan diri........

CINTA amat bimbang kerana dia tak pandai berenang dan tidak memeliki perahu.Ia berdiri di tepi pantai utk memenminta bantua. Sementara itu, air semakin naik membasahi kaki CINTA.Tidak lama kemudian KEKAYAAN muncul sambil mengayuh perahu....

"KEKAYAAN! KEKAYAAN!! tolonglah aku!" pekik CINTA.
"Oh, maafkan aku, CINTA, perahuku akan tenggelam kalau aku membawa kau bersama kerana perahuku ini sudah penuh ku isikan dengan hartaku......."jawab KEKAYAAN.

CINTA amat sedih, namun kemudiaan kelihatan KEGEMBIRAAN melintas dihadapannya dengan perahu....

"KEKAYAAN! KEKAYAAN!, tolonglah aku!!" pekik CINTA lagi.Oleh kerana terlalu gembira kerana menjumpai perahu utk menyelamatkan diri sendiri, dia langsung tidak mendengar teriakan CINTA.Parasa air semakin meninggi dan CINTA semakin panik......kemudiaan lalulah pula KECANTIKAN.......

"KECANTIKAN,bawalah aku bersamamu!!"pekik CINTA
"wah, CINTA, kamu dah basah dan kotor.aku tak boleh membawamu bersama. Nanti kau akan mengotorkan perahuku yg indah ini."sahut KECANTIKAN

kerana terlalu sedih CINTApun menangis terisak-isak..."apa kesalahanku? kenapa semua orang tak mempedulikanku?...." ketika itu lalulah KESEDIHAN.......

"oh,KESEDIHANbawalah aku bersamamu......"kata CINTA....
"Maaf, CINTA.aku sedang bersedih dan aku ingin bersendirian...."kata KESEDIHAN sambil trus mendayung perahunya.CINTA sudah mula putus asa dan air laut smakin naik dan hampir meneggelamkannya.CINTA trus berharap dirinya akan diselamatkan...."oh tuhan, tolonglah aku, apa akan jadi pada duni tanpa aku,tanpa CINTA??"

pada saat kritikal itu terdengar suara memenaggilnya, "CINTA!! mari cepat naik perahuku!" CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua berjanggut panjang mendayung ke arahnya. di saat air ingin meneggelamkannya, dia segera memanjat naik keperahu itu.....

setibanya di pulai berhampiran, si tua itu menurunkan CINTA dan segera meninggalkan pulau itu.pada ketika itulah baru CINTA sedar bahawa dia tidak mengetahui siapakah gerangan si tua itu. dia bertanya pada penduduk pulau itu, siapakah gerangan yg telah menyelamatkanya...

"oh,si tua tadi?Dia adalah 'WAKTU'" kata penduduk pulau itu....
"tapi kenapa dia menyelamatkan aku? aku tak kenal dia.Sedangkan kawan2 aku langsung tak mahu menolongku,"tanya CINTA lagi.

"sebab hanya WAKTUlah yg tahu bertapa berharaganya CINTA itu...."kata org itu. setelah itu fahamlahCINTA akan kepentingannya di dunia ini......

*sebuah kisah yg penuh dengan makna tersirat.ia telah disunting sendiri oleh aku, utk tatapan semua dari koleksi maskaret cinta......adios amigos sayonara.........

No comments: