4.4.03

Maksud firman Allah: Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang diluar kalanganmu (kerana) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami) jika kamu memahaminya.(Ali Imran:118)

alhamdullialah aku selamat sampai kat rumah n tambah syukur aku dapar sufr internet tanpa ada ganguan line yg kekadang blur aku dibuatnya. alhamdullilah aku dapat gak jumpa cousin2 aku yg rapat ntah ada masa ker tak nank jumpa lain kali sbb masa utk aku menjejak kat atas darat nih makin suntuk n aku kemungkinan nanti kena menjauhkan diri aku ngan org2 yg aku sayang semata2 nak mencari rezeki halal dan memenuhi hajat aku menjadi org yg berjaya........insyallah...

tadi aku dah masukkan blog add baru yg dapat rekemendation dari bro rafique.budak batch dier yg jadi presiden MPP kalau x silap aku la n seperti kata nan n rafique dier nih mmg agak karatz skit. bukan kutuk ar, tapi kalau ikut kata org putih, 'sound direct'...heheheheehe.......

the issues.....*HOT*
sekrang malaysia nih sedang menghadapui isu bar.....iaitu SARS *ingatan:bukan isu Sekolah Agama Rakyat tau!!* nih sejenih penyakit yg asal dari sejenis virus yg dihindapi kepada haiwan n merebak ke manusia.....ia melemahkan sistem paru2 tak silap aku kira cam menyukarkan kita bernafas ar. kat malaysia sekarang nih, org yg disyaki sudah menjejak sehingga 65 org n it's got a great ettention dari pihak kerajaan sbb penyakit nih dah merebak ker lebih 17 buah negara di dunia n paling hampir ngan malaysia ialah singapore, hong kong.......... so, ia bahaya coz senang jer bawak masuk. n jumlah kematian kat malaysai nih walaupun baru satu still bahaya sbb ia merebak dengan mudah......

asalnya virus nih kat china n bila rakyat china mengidapnya, para medik yg berniat ikhlas cuba nak tolong, tapi dari apa yg aku dapat tahu, sekrang nih, org yg ,mengubat penyakit nih adalah mereka yg menjadi mangsa dan for sure la pembawa. dah kalau doktor sendri kena camana la agakna nasib rakyat jelata yg memang jahil bab ilmu perubatan nih? sekrang nih masih belum ada ubat untuk penyakit nih selain dari pencegahan awal........

tadi waktu aku kuar jalan2 ngan cousin aku kat kl, aku dapat lihat rakyat malaysia nih dah start mengambil langkah ngan memakai filter mask utk menghalang virus SARS dari terus merebak....... namun, tahap mereka yg dijangkiti semakin merebak dengan pantas semlam 44 hari nih dah naik 65 org.........????

paperpun, biler aku bacak kat paper, banyak negara dah start ambik langkah utama nak cegah dari merebak. di singapura n sempadan malaysia-singapore, dah ada pihak mengawal tambah lafgi kat lapangan terbang chiang mai..... para medik dah redy nak periksa semua tourist n kuarantin mereka yg disyaki pembawa. kat malaysia plak, dah ada unit hanya utk menyetelkan benda nih.harap semua usaha yg dilakukan membawa hasil yg memberangsangkan.....insyaallah..............

sampai sini dulu.....ada komen sila2 la mana tahu bleh kongsi sesama kita..........assalamualaikum......adios amigos sayonara

No comments: