2.12.05

Kerja Gila

pernah dengar lagu cinta gila nyanyian juliana banos x??? dalama da,kali nih sbb atas pemintaan org ramai aku akan mbincangkn mengenai kerja gila yg menjadi amalan aku sejak sehari dua nih........


1stly aku berpendapat akibat penyakit berjangkit dr makcik,maka akupn mengalami sindrom ngok ngek yg mbuatkn aku buat kerja gila nih sbb org gila mana pernah ssh atikn...???tp apa kerja gila nih?bahaya ? seronok? atau buang masa....???


dlm minggu nih hati aku nih rasa xberapa tenang n ia mendorong aku mencari puncanya supaya dapat aku mensetelknnya.......:p puas aku mencari n berfikir,berdoa n berharap mencari dmana silapnya ketidak tentuan perasaan hati ini........

so,aku ambik keputusan utk mengadu padanya,muhasabh diriku kembali n mencari lubang lalai dri ini.......dlm proses nih,aku xleh buat kat bilik sbb ego lelaki aku masih utuh n amat ssh utk aku meruntuhknnya.ego ini xingin rakan2 lain melihat air mataku mengalir dikala aku melakukan muhasabah dri.....:)

so,sejak malam kelmarin aku memulakn langkah aku dcenuram yg menjadi feveret aku utk bersandiwara dengan dri sendiri........disilah aku akan bertanya pada diri,dsinila akan aku menangis diatas dosa2 yg pernah aku lakukan n disilah aku menangis pada Dia andai hati ini menjadi sunyi.......:)

ada org xsuka aku buat camnih sbb sorang2 tgh mlm tmpt gelap n tmbh plak sejuk......balik plak xtntu masa,biasa pergi dlm tgh mlm balik dlm kul 2 - 3.......ntah apa seronok akupn xtahu.tp aku tenang.kat sini aku akan mengimbau kenangan2 manis n pahit,mengalirkn air mata n berbual dengan dri sendri tanpa ada ganguan dr sesiapa........:)

kat cenuram ini aku dtemani ngan angin pantai,dengaran desiran ombak memukul pantai,suhu yg mbeku buatkn aku sedar yg aku bukan bermimpi,cuma adalah pelakon dlm filem ciptaanNya........

semalam aku pergi lagi n insyaallah hari nih aku akan pergi lagi....menenangkn diri n mencari dmana silapnya.......tanpa ganguan tanpa hasutan...:) semalam aku sedar yg puncanya bukan dr bendasing yg mbuatkn hati ku resah,ia hasil dr kelemahan dri aku.aku menjaga solat zohor,aku menjaga asar,magrib n isya'.tp aku bnyk kali gagal dlm menjaga subuhku.......

sering kali aku bangun dkala azan berkumandang,namun susah sekali aku mengangkatkn takbir ke atasaNya......sering kali alarm berbunyi utk mengejutkn aku subuh,n seringkali juga ia akan dsunyikn oleh nafsu tidur aku..........ia bbtul2 buat hati aku resah n muhasabah dri nih mengingatkn aku utk mbaiki dri....:)

aku juga mulai sedar yg aku mula lalai utk membaca kitabnya.....andai dulu aku mbaca setiap mlm,kini aku hanya mbaca dkala ruang kosong hidupku tidak terisi......andai dulu aku cuba mencari maksud ayatNya,kini aku seolah melepaskn batuk dtangga.....Ya Allah,berdosanya hambamu ini kerana lalai dlm melakukan amalan2 mu...........

tiada siapa yg sempurna,begitula aku n begitulah anda semua......aku munkin mampu menasihati org lain,aku mampu berlagak bijak n tabah,namun hati ini biarla Dia yg mengetahui.......aku selesa bila menangisi kepadaNya.aku selesa bila air mata ini mengalir rasa syukur atas nikmatNya n aku selesa berkongsi masalah padaNya.........

munkin org akan kata kerja aku gila.makpn klu tahu dia mesti akn merisaukn perbuatanku ini,......tp jgnla risau,aku hanya memerlukan masa bersendirian,masa utk mencermin hati ini,mencermin dri ini n melihat prestasi aku sebagai hambaNya..........

jgnla risau akan kesejukn malam yg memeluk ku setiap mlm.jgnla risau kegelapan mlm yg menemaniku mahupn kesunyian aku berseorangan.......dhati ini ada kasih ibu n anda semua yg sentiasa hangat,dhati ini aku dtemani ngan iman n cahaya hidayah yg kudoakn setiap hari meneranigi hatiku n dhati ini ada Dia.....al-Rahman........

sampai disini dahulu kisahku.kerja gila yg aku lakukn....jgnla cuba apa yg aku lakukn kerana nnt balik mlm takut demam plak....akupn hingus2 da kuar da,tp syukur aku masih sihat n mampu tersenyum.......:) sama2la kita mmbaik dri pasnih....aku nak rajinkn balik badan nih buat amal2 malam supaya hati ini kembali tenang.....:)

ya Allah,kau ampunknlah dosa2 ku,ampunkn dosa ibu bapaku,adik beradikku,sahabat2ku n muslimin muslimat.Kau tabahkn hatiku,terangilah ia dengan hidayahmu n pimpinla aku menuju kejlnMu.....amin.....

adiosa....!!!

7 comments:

sepet_kuku said...

AMIN!!.

*kuatkan hati seperti tali sauh+berdoa padaNYA moga dipermudahkan dan dibuka kan jalan* insyaAllah. 8)

@zk@m said...

insyaallah.....yg baik itu dtg drnya,yg buruk itu hadir dr kelemahan iman ini sendri...:p

Noushy Syah said...

aduii le azkam...camne your musahabah diri arinih?emmm noushy doakan azkam berjaya dalam apa yg azkam impikan selama ini ye..hehhehe jgn lupa jd bestman nti tau..keep intouch..hehhehe

Moiselle Emma Lily Nyquistisca said...

yup..makcik pun doakan gak tau!nak tiru ayat noushy lah! KEEP IN TOUCH! hehehe... v(^_~)b

kurzz said...

azkam...dikala kita menghadapi kekusutan mahupun masalah..kepada-Nya lah kita kembali mengadu kan...kerna Dia lebih mengetahui ape yg kita rasakan...dengan mengadu pada-Nya lah hati ini kembali menjadi tenang kan..yup sebagai makhluk yg bernama 'INSAN' kita digalakkn selalu bermuhasabah diri..coz dengan melakukannya dpt kita menilai balik asal tujuan kita di jadikan di muka bumi nih..ermm..kita xsempurna kan..but insyaallah kita cuba berusaha ke arah yg lebih baik dlm kehidupn kita...samalah ingat mengingati kan...
p/S:peringatan tuk diri ku jua..huhuhu

activ8ions said...

abg azkam, ahamdulillah, tak kisahlah kerja gila atau apapun, syah bersyukur sebab abg azkam sedikit demi sedikit telah mengenali diri dan cuba memperbaikinya. Insyallah syah juga nak jadikannya sebagai tauladan mana yang patut.

Teringat syah pada rasulullah junjungan kita yang bertafakur di gia hira' untuk memikirkan cara untuk mengatasi gejala yang dihadapi masyarakatnya dan sering berfikir dengan mendalam, memohon kepada Allah supaya memusnahkan kedurjanaan yang kian berleluasa.

Apatah lagi macam kata kurzz, kita nih yang INSAN biasa. Namun kita sbg umat islam masih bersyukur kerana dalam apa jua situasi pun, kita masih berpegang dan hanya mengharap bantuan pada Yang Maha Esa.

Syah pun selalu cuba2 memuhasabah diri, tp kadang2 kelemahan diri tuh jugalah yang banyak menghanyutkan jiwa yang hina ini. Di kala gembira, jarang sekali mengingatNya. Sama2lah kita mengingati antara satu sama lain yer abg azkam. Semoga abg azkam, syah dan kawan2 yang lain mendapat petunjuk dan hidayah daripadaNya untuk menjadikan diri padahari eso lebih mulia disisiNya, Insyallah.

@zk@m said...

wah wah wah...trimas kepada semua yg mberikn sokongan...:)

makcik: ok keep in touch..:) nt balik M'sia jemput2 la dtg umah...:) tp dlm keadaan normal..:)

kurzz: btul tu kurzz....sama2 la kita igt mengingati sbb azkam nipn iman mmg senipis kulit bawang nih...klu dbiarkn ntah jd manusia ke xazkam nih..:)

syah: mmg ptt kita slalu muhasabah dri...cam abg biasa time ssh ati baru nak muhasabah..:( spptnya tiap2 hari.....kita nihkn mudah lupa......jgn tiru abg yg time ssh jer igt kat Dia...ni nak baiki dri la nih...:)