7.2.06

kembali menghambat..:)

assalamualaikum...:)

da beberapa hari aku xng-updatekn blog aku yg terchenta nih..:) bukan dia mbawa dri mahupn diam xbererti,tp aku mencari ilmu,menunaikn nazar yg xdapat aku capai hujung minggu lepas kerana usrah xbuat plak minggu lepas....insyaallah aku join minggu nih plak utk tmbah ilmu ddada nih sblm pulang so,aku bukan aja bawak pulang ijazah,tp aku juga bawak pulang risalah ut kdsampaikn,insyaallah.....ytg merisaukn aku ialah aku makin truk bila pulang nnt sbb usaha agama mahupn usrah d M'sia actually lagi ssh nak cari dr dsini.....xcaya???try la cari usrah agama d kawasan umah masing...::)

namun dlm bermalam disana aku dapat usah satu pertandingan perdebatan antara org murtad n muallaf dlm menegakkn hujah masing2 .....yg sedihnya aku xdapat tgk abis sbb saifa xdownload abis....sedihnya...:( mesti rasa cam terujakn klu dapat tgk camana org murtad fight hujah ngan org murtad...tp mana org yg lahir sebagai islam???itulah senario umat islam kini,mereka yg muallaf lebih berani n semangat dlm menegakkn agama agung ini kerana mereka menghargainya selepas melihat cahaya yg benar manakala kita yg lahir sebagai Islam hanya duduk diam............lemahnya iman aku bila lihat debat mereka yg bukan calang n yg menarik perhatian aku ialah:

soalan dr pihak murtad,
"apa agama rasullulah saw sblm mnjadi islam??? adakah agama isa??? (diorang cuba cakap yg agama Nabi Muhammad asalnya dr agama krisatian n mereka agama yg benar)

so pihak muallaf nih jawab:
" Nabi Muhammad sblm diangkat jd nabi memeluk agama Ibrahim tp masih mencari kebenaran agama yg sbnar ngan berkhalwat di gua hira'...........time tu kaum arab jahil n agama yg mereka peluk bukan agama yg benar lagi......then baru Allah angkat darjat beliau manjadi nabi...." lebih kurang camtula soalan dia aku xigt sgt,tp yg paling menarik perhatian aku n jdkn debat makin panas ialah :

soalan dr pihak muallaf:
"apa buktinya yg Jesus(Isa) itu tuhan?"

so,pihak murtad jawab:
" dr kita bible ayat....(aku xigt maaa) mengatakan (lebih kurang) firman itu dtg dr Allah, then dr ayat lain2 yg aku kuran igt sampai kat ayat, aku dan tuhan adalah satu.......

then pihak muallaf tanya balik,
"camana plak bleh jesus n Allah itu satu sedangkn mula2 cakap dia dapat firman dr tuhan n tuhan itu tempat dia berganjak?knapa bleh jesus itu tuhan andai dia xmampu nak selamatkn diri dia dkala dia dgantung???n camana plak dia n tuhan bleh 1???...the debate stop there.....)

then aku usha2 web utk cari berita2 baru yg ada n know what?blogging had taken one more step ahead!!! skang nih ada videoblogging n aku dapati adala bebudak M'sai yg uptodate to this issues sbb aku ada ar gak usha beberapa videoblogging....nice comfotable but cam boring ar skit sbb kekadang lambatkn?pepaham ar nak buka file besar mmgla camtu effek diakn??hohoho.....tp sebagai menyokong kemajuan teknologi nih,aku yg sedang mengsurf telah jumpa satu video klip yg dapat jwb soalan noush pasal kisah aku satu masa dulu.....huhuhu.....bukan noush sorang jer,ramai lagi,so sbb aku pemalu (chewah) n xsuka meceritakn secara sudah terang lagi bersuluh,maka aku letakkan clip video nih utk desaksikn n intepretkn sendiri oleh penonton mesej tersirat yg aku cuba sampaikn muhehehhehe...:)
this is my very 1st video blogging...hehehehhe..:)


then apa lagi nak aku bebelkn disini???hohoho....sampai sini la dulu ye sahabat2 semua.....saksikn n hayatila kisah sedihku itu..:)adiosa..!!

ohyer,utk noush ngan syah....
puisi cinta ,

cinta itu,
boleh diumpamakn bagai
makan sambal belacan,
walau pedas hingga mengalir air mata....
tp masih dmakan jua...:)

Cinta jgn buat macam gorng pisang,
sungguh enak bila makan panas2.....
bila sudah sejuk,
sudah tidak enak.......hohohoho!!!!

selamat bercinta hingga ke anak cucu....tau apa istimewanya hari kekasih dlm islam??ia tidak dsambut hanya pada 14 feb setiap tahun,tp umat islam menyambut cinta setiap hari....cinta pada Ilahi......cinta pada isteri n suami,cinta pada keluarga....disambut setiap hari n bukn ada hari istimewa kerana setiap hari dlm islam itu hari yg istimewa........:)

4 comments:

activ8ions said...

mekacey abg azkam, hikss.. insyallah tak jd cam goweng picang. belancan pun tak baper.. noushy tak tahan petas.. muahaha. mawu berasap tinga dia.. hikss

BTW, tima kacih atas nasihat2 yang tu. Semoga abg azkam cepat balik mesia dgn ijazah ditgn dan agama kuat sanubari, bleh tulun2 ajar syah :)

@zk@m said...

sama2....tulun ajar???hohoho...mana yg tahu tu ble la abg tolong sbb ilmu abg sendri skit je.......

mmgla noush xtahan pedas,tp bila da makan smbal blacan,tahan ke x,lagi pedas lagi nak kn???heheheh...abgpn xtahan pedas klu x air mata ngan air idung semua kuar...peluh2 satu badan....tp sbb sedap nya pasal...isk2...mana bleh xmakan...:)

Noushy Syah said...

aiyoooo...goweng pisang setap dimakan bila panas dan bila cejuk panaskan cemula..yehaahhhh!!! Tapi belacan hiksss n0ushy xcuke..bau dia macuk hidung kuar kat tinga apalagi dengan petas giler..xmo xmo.....tapi cinta mmg bukan barang mainan sekali terjatuh janganlah sampai terseliuh kaki...hikss..

Insyaallah abg azkam, walau berupa jenaka n0ushy hargainya, timakasih abg....

@zk@m said...

hehehe...bau masuk hidung kuar kat tinga eh??xper2...noush xtry lagi mmgla cakap camtu...abg xtrypn abg cakap camtuh.....tp bila da perkena kangkung masak belacan....muuuaaahhh!! mmg xcukupla sepinggan nasi tuh...heheheh