27.2.03

for the first time, aku naik kapal selama 24 jam.....saja nak merasa camana agak nya floating kat kapal seharian... walaupun badan super letih, tapi kerana nak belajar punyer pasal dan merasai keseronokan memancing yg dah lama tak rasa, akupun tak pikir panjang trus bagi nama utk ship duty.........ntah brapa jam jer aku tido kat dalam kapal ngan aktiviti yg saja aku buat nak isi kekosongan masa, pastu ngan duty aku yg kena jaga serounding, weather, temp, engine kapal tu.....tak kira memancing n tengok bola kat dalam kapal lagi.... aku nyer duty sampai kul 1 pagi jer, pastu sambung mancing ntah sampai kul brapa, aku pegi tido sat takut tak cukup tenaga nak blajar ari nih *nasib baik cukup tenaga, cuma ada skit mabuk darat...* patu kul 4 camtu bangun tengok bola plak, barca lawan A.Cmilan..... ntah sapa menang, akupun tak tahu memandangkan aku tertido kat mass room. bangun pagi tadi kena plak buat cleaning.... kira best la, aku tahu yg keje yg aku pilih nih amat mementingkan kebersihan... *instructor aku cakap, kalau kapal besar, dierpunyer engine room, tip top sampai ada org buat tempat tido lagi* so, nak tak nak, kenala jaga cleaness.... lagipun kan ker kebersihantu sebahagian dari iman.... tu yg tak update semalam......

tapi ada astu perkara aku belajar semasa naik buat ship duty nih.. aku rasa diri aku nih kecil sangat pada pandangan tuhan... bila lihat betapa luasnya lautan yg bakal aku tempuhi n cabaran yg menanti aku selaku seaferers, aku ras cam diri nih masih belum cukup kuat lagi amal nak menghadapi dugaan yg Allah sediakan utk aku.......bila masuk jer mussallah, terbaca "ingat 5 perkara sebelum 5 perkara"....walaupun semua org pernah membaca,mendengar tapi ntah berapa banyak la manusia cam aku nih yg sekadar masuk telinga kanan, keluar telinga kanan ngan kiri..... bila buat ship duty, tinggal sorang2, sambil2 memancing tu, aku ambik masa nak buat cermin diri...... ambik sebanyak mana peluang yg Dia bagi utk muhasabah diri aku yg semakin menjauhkan diri dariNya yg sentiasa berhampiran dengan aku........... walaupun tak banyak yg dapat aku muhasabah, namun sekurang2nya aku ada masa melihat kekuasaannya *Alhamdullilah...*

dapat tahu dari baci yg sekolah aku punyer result SPM dapat no.1 kat dalam Perak.. tahniah pada semua warga SEMESTI!! memang aku repek giler la kat adik2 semua...... tapi harap kalian jgn suka terlalu awal, ini baru first step utk menuju ke arah yg lebih bahagia.... stay at this wordz..... dream of stars n start to catch it..... even u got to the highest point of a mountain in the end, its the best u do n its better than u didn't reach anything at all........adios amigos sayonara

No comments: