9.2.03

slamat pagi para blogerzz...... ntah apa aku ngarut. akhirnya aku dapat gak mulakan puasa sunat ari nih. kan elok kalau aku konsisten puasa sunat cam kat sekolah dulu.blajarpun senang,idup tak bnyak kene pikir, pikirkan tuhan tu sebenarnya lagi ringan *nih pendapat akula* dari pikirkan dunia ntah apa2 ntah nih. tapi apakan daya nafsu aku nih bukan nyer lemah cam iman aku, lagi kuat dari iman aku adala! tu yang buat aku tak bleh nak kosisten cam dulu lagi puasa sunat. kira best la ari nih dapat buat.

smalam aku kuar ngan sorang arab nih, aku dngar la dier pnyer rintihan hati yg penuh dengan kekeliruan namun dihantui dengan egoisme yang hanya tuhan jer tahu tingginye. sebagai org yang menjadi tempat kawan2 aku luahkan prasaan sejak dari seklah rendah sampai la terbawak2 sikap pendengar setia tu kat ALAM, so dngor ajerla......dier citer kat aku yang dier skang nih keliru ngan budaya barat yang sentiasa dipenuhi ngan dosa n noda, arak dan pergaulan bebas, dengan budaya timur yang dipenuhi ngan tatasusila n budi bicara.menurutnyer, nampak best budaya barat, tapi bapak dier dah didik dier ngan budaya timur, namun dier sendiri benci ngan kaum arab dier *mentang2 dier bukan pure arab* tapi dalam hal nih, takbleh la salahkan dier sbb kaum arab nih tak suka ngan orang yang tak original darah dier. so, kat situ aku bljar satu budaya arab yang mbuatkan aku bsyukur aku bkn rg arab n mbuatkan aku mbatalkan niat bbinikan org arab nih.
1. orang arab nih amatla suka kawin sesama keluarga mereka jer. kira ngan sepupu2 mereka!! kira bilerla nak berkembang keluarga kaum diorang.patutla diorang nyer keturunan makin lama makin sempit pmikiran sampai ble blaku mcm2 kes yang tak masuk akal dan bgitu mudah dimainkan ngan kaum yahudi!! hish dunia nih dah nak dkat kiamat, kenala trima semua nih!
2. ok, aku dapat tahu gak yang kalau kawin ngan orang arab nih, cam kawin ngan org pmpuan nogri 9la. semua yang org laki kena buat bg duit kat istri dia.even dah clashpun kene bagi gak. kira keje bini nih slain jaga anak n suami cam masak semua tu basicla, ialah pergi shopping n habiskan harta suami yang diberi. tu sbb kalau tengok kat malaysia nih, banyak org arab mlancong.
3. diorang nyer budaya jiran dah jauh dari sunnah nabi. sentiasa menceritakan kebaikan masing2, dan menunjukkan kekeyaan masing2.kebaikan dier satu jer, diorang takkan brenti cari duit slagi tak kiok kot?!
4 org pompuan arab nihpun satu, jenis yang btul2 solehah yang dkehendaki oleh krajaan dier sbnarnyer tak sampai 10% kot?? tau antara sbb dier suka mlancong? supaya diorang bleh buka jubah yang mebaluti tubuh n aurat diorang tu, so diorang akan lebih banyak pluang utk pkai baju yang ketat2....... well see it by ur eyes...... even the arabs tell its true!!
banyak lagi sbnarnyer, tapi takut makin barat badan aku nih ngumpat kang. lagipun banyang la yang si dia nih meluahkan prasaan kat aku dari lpas asar sampailaa.....maghrib!! brapa jam tu? ble buat novel, bukan blog dah! biler dier dah ok tau apa dier buat? mngatal...... kene plak tarbiah dier, nasib dngar. agaknyer dah brapa lam dier tak smayang??

No comments: