10.3.03

ingat hari nih nak cerita pasal pengalaman kedua aku kat ulu bendul, tapi memandangkan kejadian yg berlaku semalam sehingga membantutkan aku punyer masa tidur,so kali nih aku nak sentuh mengenai institusi kepimpinan kat ALAM nih yg namanya yg selama nih dibanggakan akhirnya tercalar...... salah seorang cadet capten (kira cam pengawas time sekolah dulu) telah kantoi mencuri... bukan dia menjadi isu di sini.... namun adalah sikap kepimpinan yg ada dalam diri seorang pemimpin yg sepatutnya di pelihara, tapi tercemar jua. aganya nilah buktinya manusia akhir zaman nih makin hari semakin serba kekurangan dan hilang nilai2 norma kehidupan..... paperpun, aku tak faham kenapa mesti pemimpin mesti pergi kursus kepimpinan? kalau utk orgenizer, nih utk cari pemimpin, tapi kenapa hantarkan org yg sudah menjadi pemimpin mesti pergi kursus kepimpinan? kenapa mesti cara kepimpinan mesti ditetapkan? bukankah asas dia sama..... amanah, jujur, adil, bertimbangrasa, bijak n nilai2 murni yg lain. kenapa mesti cara kepimpinan seseorang mesti diselaraskan dengan cara yg sama? kenapa tak ada kebebasan utk mereka yg boleh memimpin memilih sendiri cara kepimpinan mereka? kenapa nak buat semua org mesti mempunyai kepimpinan cam dr. mahathir jer? kenapa tak bleh ker memipin cam hitler ker, saddam hussein ker....... bukan aku kata buat jahat cam hitler..... buat baik, cuma cara kepimpinan nyer ada macam2.... takpun terus kepada rasullulah kan senang btul tak!!! kenapa nak semua selaras..... ?? menyusahkan hidup jer biler tak ada veriasi........ cuma belik ke zaman khlifah n zaman rasullulah.... kan ada macam2 cara kepimpinan n nabi tak menghalangpun cara2 mereka... cuma ada silap ditegur..... nak ingatkan lagi ker?..... umar al khatab, abu bakar, ali r.a, usman dan banyak lagi pemimpin agung di keliling ralullulah yg menjadi waris nya setelah kewafatannya...... apa guna kursus kepimpinan? yg diperlukan sebenarnya ialah kursus motivasi utk pemimpin......

ok, back into my brain in my world.... malas nak tulis panjang2 nanti boring sbb isu berat nih sebenarnya membosankan otak aku utk pikir sbb ia buat kita letih dan tak nyenyak tido. baik aku citer pasal aku balik.... memandangkan isu kepimpinan, teringin gak aku cerita pasal stail kepimpinan aku yg membuatkan aku masih belajar sampai sekarang, n sedar diri aku masih belum sedia menjadi pemimpin utk sesuatu komuniti....... ok, aku dah melalui banyak era kepimpinan sejak aku mula memasuki alam sekolah...... tapi aku mula berfikir sejak aku menjejakkan kaki ker semesti di mana ada macam2 cara kepimpinan yg dapat aku lihat, rasa n balajar..... waktu aku form 1... aku nyer ketua umum*k.u* seorang yg jauh dari org bawahannyer... cuma rapat ngan golongan pengaws n batch dier jer.... pastu biler aku masuk form 2 banyak berubah.... k.u aku seorang yg prihatin dan sangat sensitif ngan masalah pelajar...... dier antara org yg paling dihormati oleh guru2 kat semesti.. nama dier pun sedap, rafique adiputra..... ok, back on track.... waktu aku form 3, aku nyer k.u org nyer lemah lembut skit, n aku tak rapat sangat ngan dier. org nyer nampak o.k tapi aku takda komen pasal dier sbb tak rapat, namun dier tak banyak impak kat sekolah aku....... thne in form 4 meine k.u is so soft..... malas giler aku tengok dier... aku tau dier seorang yg berkepimpinan, namun pada aku dier terlalu lembut n selalu berat seblah... terutamanya time batch aku gaduh ngan batch dier..... buang masa jer aku rasa ada pemimpin cam dier * kat alam nih pun aku ada nampak camtu gak, biler ingat balik menyampah rasa* pastu yg paling kool aku rasa k.u aku masa aku form 5...... dia shahrir baci.. perangai dier fleks giler, biler patut matang, dier matang , biler main, dier main..... amalan ngantuhan dier jaga n aku tahu dier cuba nak buat terbaik ngan rapat ngan org bawahannya.... ok! enough about athers, they all now are memory.... cara aku pulak, aku tak suka ada kelebihan tak kira ar dari segi fasiliti ker apa ker.... pada aku semua sama, sama2 susah, sama2 senang! tak ada yg lebih... n we all r frenz... aku pulak suka kutuk org bagi dier rasa tercabar n berusaha nak kalahkan aku *tapi kat sini stail aku tak sesuai sangat * tapi aku hargai junior2 aku yg beri kata2 semgat kat aku sbb kata diorang, "abang akhyar, *tu diorang pangil aku dulu * kalau abang tak kutuk saya dulu, ntah jadi ker tak saya terer main bola baling camnih.... trima kasih bebanyak...." antara penghargaan yg aku dapat dari budak bola baling yg aku latih.... i miss u all..... bukan niat aku nak jatuh kan diorang, cuma aku harap diorang akan bangkit dari kata2 aku yg kadang2 melampau..... *pelikkan cara aku memimpin... its me in my own stail.... azkam...... well sampai sini dulu.... aku nak check blog bro rafique n iznan plak kalau ada masa......adios amigos sayonara...

1 comment:

Anonymous said...

welcome to the wow gold, cheap WoW Power Leveling, service site,wotlk gold buy cheap wow gold,wow gold,world of warcraft power leveling buy wow gold