6.3.03

politik und politikus
satu benda yg buat aku sangat terkejut dan marah n buat aku blur bila memikirkannya..... hal nih bukan aja aku dengar sekali dua, tapi berkali tiga n empat dah. bukan dari sepasang dua maklumat, namun dari maklumat org yg dari bahagian bawah sampai bahagian atas managemet alam nih.... ALAM yg kini menjadi tempat aku berteduh n mencari ilmu setelah berakhirnya zaman persekolahan aku rupa2nya dah menjadi bahan mainan politik di malaysia.pada mulanya aku ingat politik nih sekadar dlaman jer memandangkan aku sedar mengenai kurang persefahaman antara insturctor,lecturer n da management that now r over react in here..... but then what i know it getting worse!! something that makes me hate so much to da politic! ada ker patut ALAM nih dijadikan mainan pihak politik antara ahli politik malaysia. kalau tak silap aku, ia bermula dari isu SAR *sekolah agama rakyat* yg mana para pelajarnya dijadikan bahan mainan n bahan perbandingan hasil antara SAR n Sekolah kerajaan.... aku tahu aku n sear yg aku dari sekolah kerajaan dan aku bersyukur dulu aku bukan bahan eksperimen pihak tertentu utk dijadikan bahan politik (atau memang jadi bahan eksperimen, namun masih dalam pemantauan kot!) namun apa yg buatkn hati aku sakit, telinga aku pedih mata aku berair ngan kemarahan nih bila pendidikan dijadikan satu isu politik n mangsanyer bukannya sahaja dari org politik yg menjadi penghalang antara pihak, namun golongan mangsa majoritinya adalah mereka yg masih dalam mencari identiti diri dan ilmu utk masa depan mereka.... malah mereka adalah golongan yg masih melalui fasa mematangkan diri dan masih menilai antara benar dan salah. kenapa golongan ini yg menjadi mangsa? kenapa harus pendidikan dipolitikkan? malah aku kat ALAM nihpun jadi mangsa bila kejap kena tukar, pastu takyah, semata2 taknak bagi kerajaan terengganu mendapat tanah kat tanah diorang sendiri..... sanggup pindahkan ALAM kat sana.... pastu, bila pilihan raya dah konferm hujung tahun nih, pepindahan dilambatkan.. aku tak tau la mana silapnya alam nih!! dahla alam nih managment dier slow n not steady *nih pendapat yg aku dapat dari kebanyakan instructor kat sini n spy2 aku yg bawak cerita... dah dicari kabenarannya walaupun masih lagi blur......*

namun, pergolakan kat dalam alam nih semakin hari semakin hangat. seolah ada yg kurang antara department.... yg menjadi mangsa sapa lagi kalau bukan ....kitorang...!!! kesiannya lah..... oh nampaknya kali nih isu aku gak berat utk diketengahkan n sepatutnya ia menjadi isu dalaman, namun memandangkan bakat aku dalam mencari rahsia n terikut prangai reporter pakcik n makcik n cousin, so benda yg camnih tak harus aku biarkan.... kalaulah aku ada kuasa n kudrat, nak aja aku ubah semuanya n kembalikan semuanya dalam keadaan normal n membina satu suasana yg harmoni kat alam nih, namun agaknya seru dari Illahi tu tak sampai lagi kat aku kot! namun aku percaya ada hikmahnya aku merasai semua nih... agaknya satu hari nanti bila aku nyer turn nak jadi cam diornag Allah taknak aku buat kesilapan yg sama plak kot. slama nih pun aku memang memimpin ngan stail, be ur self, learn from ur past, n never look down ur lower rank, but help them to be better than u!..*nih kira perasan ker?*

oh dah habis beremosi ngan isu berat lupa nak bagitau mengenai kesibukan aku sepanjang cuti nih. aku akan utk kali kedua menjejaki ker ulu bendul, namun kali nih bukan sebagai tukang masak *kalau ada org mintak tolong n aku bleh tolong, insyallah aku buat skit kot*namun aku akan cuba menakluki gunung angsi n buktikan kat budak2 yg selalu memandang rendah aku, yg aku nih bukan selemah yg disangka, kalau puncak kinabalu aku bleh sampai ngan susah payah, insyaallah aku akan dapat menakluki puncak angsi.... *ya allah, kau berilah aku kekuatan berilah aku keimana supaya aku berjaya capai apa yg aklu inginkan n tidak terpesong akidahku dengan anasir2 buruk di sana.....amin* namun yg tak best skit, aku kena jadi ketua kumpulan plak. n itu membuat kan aku resah sebab aku tahu caman rasanya menjadi pemimpin n aku harap Dia akan membantu aku n diri aku yg jarang bersedia nih selalu tersedia... insyallah.......

No comments: