1.3.03

"tak guna ada mata kalau tak boleh melihat, tak guna ada hati kalau tak tahu menilai"

kata aku petik dari salah satu filem feberet aku..... 'soalnya siapa'... mungkin pada org lain akan perlekehkan bila kita tengok filem buatan malaysia nih... tapi pada aku cerita nih banyak benda tersirat dari yg tersirat..... kata2 nyer ada membawa maksud yg besar dalam kisah watak yg dilakonkan..... malah budaya yg cuba diangkat cukup membuatkan kita merasa bangga merasa bangga.... walaupun ia dilakukan dan dilakonkan dalam bentuk sinis dan lawak jenaka, namun mesej nya ada dan tinggal kita nak menilainya... buat apa ada hati kalau tak tahu menilai btul tak!!!

balik kat kata2 tadi.....ada banyak kebenaranya dan kata2 tadi juga telah menjana minda di bawah sedar aku utk berfikir melebihi minda sedar sehinggakan aku tanpa sedar rupanya tak tido lagi sejak siang tadi walaupun letih berjalan sepanjang hari, buat homework sampai tengah pagi.. pastu sambung layan cerita soalnya siapa....... memang aku sendiri tak paham apa yg aku buat.... well, kadang2 kita ingat kita kenal sangat sorang tu, tapi ada banyak yg kita tak tahu pasal dier dan banyak bergantung pada kita, menerima atau menolak... berlajar atau melakukan kesilapan yg sama.....contoh mudah, setengah org ingat kaum hawa yg memaki tudung nih semua nya baik, tapi rasa2nya, 2kali5 jer ngan budak2 yg tak pakai tudung... kadang2 budak camtu lagi baik tak hipokrit.... kaum adam plak, org pompuan slalu ingat kaum adam nih kalau muka slalu buat baik dier tu mesti baik. kalau cakap manis ertinya dia tu jujur, kalau selalu pergi surau, dia mesti semayang... aku tak kata aku nih perfek....aku tak kata aku nih baik.... bagi akula, aku nih memang jahat gatalpun ada gak........ tapi apa yg aku tahu kalau kita tak boleh melihat walaupun ada mata, an tak tahu menilai walaupun ada hati, memang rugilah kita ini kerana hati nih masih belum mendapat hidayah dariNya..... aku selalu nak yg perfek, tapi kalau aku ungkit balik pasal diri nih, aku nih perfek sangat ker? apa aku nih tak pernah buat dosa ker? apa iman aku nih tak pernah jatuh?..... banyak persoalan main dalam kotak minda aku nih........... yg menentukan sebnarnya adalah tindakan aku dulu, kini dan selepas ini...... disamping qada' dan qadar....Nya

bukan nak kata buka pekung didada, tapi sekadar renungan dan imbasan masa lampau aku yg aku rasa beoleh menjadikan aku ingatan selalu pada masa silam yg patut digunakan utk membaiki diri ini...... satu masa dulu ada sorang budak sekolah yg naif, hati dier memang cukup mudah tersentuh sehingga melakukan perkara bodoh.. jgn pikir yg bukan2..... nih bukan ruangan yg dipikirkan..... aku telah terpengaruh pada wajah yg cantk, namun sebab ada mata tapi tak dapat melihat, dan ada hati tapi tak tahu menilai, aku melakukan kesilapan yg sampai sekarang aku menyesal...... aku tak dapat nak bantu kawan aku yg dalam kesusahan sehinggakan aku sendiri marah dengan diri aku yg sentiasa termakan puji sebagai kawan yg baik kepada kawan2! namun biler kawan aku sesat akidahnyer, aku sendiri tak tahu apa nak buat.... aku dilahirkan sebagai kaum adam, dan semestinya aku dijadikan untuk menjadi pemimpin, namun aku gagal memimpin seorang kawan yg sangat memerlukan pimpinan....namun aku cuba walaupun dalam masa yg singkat yg diberikan oleh nya..... agaknya cara aku salah sehinggakan aku sendiri buntu memikirkan nyer.... berbaloike apa aku buat utk dia? namun apa natijahnya? kenapa iman aku tak cukup kuat utk memimpinya secara konsisten..... kenapa aku tak dilahirkan utk menjadi pemimpin yg dapat melakukan banyak kerja dalam satu masa? kena mesti aku susah nak memimpinnya sambil belajar utk masa depan dan cita2?..... nampaknya aku dah mengarang terlalu panjang dan ia membuatkan hati aku yg kecik nih samakin berat..... ya allah, kau bantulah aku, berikanlah aku kekuatan, iman, hidayah dalam hidupku.... kau berikanlah sahabat2 ku hidayah dan bantulah dia menuju kejalan yg benar... temukanlah dia dengan org yg mampu memimpin nyer lebih baik dari ku yg serba kurang dan naif........kau tempat aku mengadu, kau tempat aku memohon, kaulah yg esa......amin.....

No comments: