28.11.05

Bau

assalamualaikum buat sahabat2 tercinta.....maaf andai dri nih lama menyepi (2 hari jer rasanya :p) namun tetap memohon kemaafan sbb kebusyan yg terlampau2.....

hari minggu....aku biasanya habiskn hari minggu aku ngan call org2 yg aku syg n aku rindu n sesapa yg memohon utk dcall krn aku nak abiskn 1000 minute talk time.klu x aku membazir sbb tiap2 bulan kuar duit 20pounds tp xpakai sampai abis,so rugi ar.........slalu yg wajib aku call mak akula.....dulu wajib gak aku call org lain...muhehehe..kisah lalu jgn diungkit,xbaik......

so,ari tu aku borak ar ngan sorang sahabat nih,kami bercakapla pasal dri masing,khabar2 terbaru gossip2 hangat,namun yg menarik minat aku ialah perbualan pasal belacan n durian....:)

komen beliau ialah "bau durian cam bau taik lembu" ......well aku xsalahkn dia pada pendapat dia sbb masing2 ada persepsi sendri...:) so jgn ar plak ada blogger yg naik angin sbb benda camnih...:) aku dengar lagi terukpn ada gak cam "bau dahla mcam taik,rasa lagi teruk!!!" bila aku check balik rupanya dia pegi makan durian busuk,mmgla kesitu perginya.....

cakap pasal durian.....gelaranya ialah raja segala buah n terkenal d Asia tenggara bukn hanya kerana bau dia yg pekat namun rasa n khasiat dia juga apa kurangnya (tp aku xigt la khasiat dia sgt) selain dimakan begitu sahaja,ia juga telah masuk industri permakanan kita ngan djadikan aiskrim n bubur...:) emmmm....sedapnya bila aku memikirknnya........

durian yg baik ialah durian yg tumbuh mengikut musim tanpa perlu suntikn dadah utk terus tumbuh.dsitulah pada aku hikmahnya durian nih.dia buah bermusim,so bila musim dia abis,merindula pada mereka yg menjamahnya krn kena tunggu hasil yg baru. menjamah durian nih,biasanya adatnya lepas makan,kita akan minum dr kulitnya utk sejukkan balik badan sbb ia akn buat badan kita panas...(sesuai sgtla ngan tempat sini sejuk beno) cam plikn?tp ia berkesan yg amat...:)

aku bertanya la pada sahabat nih,dia bau,tp ada rasa x???rupa2nya dia xmerasa lagi penangan raja buah,pttla xda kata puji yg dhamburkn......:) aku ambik kata2 dr sorang lecturer aku yg mmg mengangumi M'sia pasal durian nih...:)

"mula2 time sy bau buah durian nih,mmg mcm nak muntah.my wife da nak muntah da tp sbb org tu kata ia raja segala buah,sy nekad utk mencuba n ajak my wife utk mencuba sekali.....da try,kami terus suka n beli sampai 20 kilo bawak balik hotel sbb nak makan kat bilik plak...."(da aku translatekn dlm ayat yg mudah) dia nih org sini gak n smpai skang merindui penangan buah durian nih.mmg dia panasakn badan n mmg btul dia berbau,namun pandanglah pada rasanya,jgn pada baunya saja semata.....:)

so,da rasa buah durian,mestila nak rasa bubur dia caman plak kn???emmm yummi!!! mestila lagi sedap!!! sambil duk bercamping tuh, buat bubur durian n then makan ngan roti...emmm sedapnya..sehingga menjilat kaki!!! ia juga bleh mengrecover tenaga yg hilang n memanaskn badan dkala sejuk.......:)

abiskn dulu bab durian...pasal belacan plak....nih mmg lagi up!! dapat plak klu buat masak kangkung masak belacan my feveret dish...wah wah wah....mmg 88 kali aku tambah slagi ada sayur tuh......sedap giler.actually blacan is not too berbau,dia bau masam2 jer.kira cam bau ikan masin la,cuma belacan nih pekat skit.......sambal blacan plak mesti akan ada dikampung2 yg masih mengamalkn memakan ulam2 sbb bila ulam disatukn ngan belacan, baru org cakap ada kick cam pinan dbelah dua!! mmg sdap.kat sini pn aku ada try buat nasi gornag belacan, n know what?? pukul licin la beb...penagan belacan nih....xyahla pakai ajinomotopn da sedap...!!!muhehehe

namun kena berigt,klu buat sambal belacan,time bakar tuh jgnla lama2 sgt bakar blacan tuh sbb nnt hangit rasa dia akan kurang.cukupla bau dia da naik n kuat.n then klu bau dia kuat,coverkn sambal belcan nih ngan bawang n skit perahan limau...emm tentu sedap menjilat jari...n klu nak sapa yg pernah makan nasi lemak antara bangsa kat jln kampung baru tuh n sestengah nasi lemak katt KL, mmg ada letak belacan pn,cuma bau da ilang,mmgla xsedar.....hohoho......n klu time aku tgh gian,hohoho...petai n blacan mmg kombinasi yg baik utk membuang toksik2 dlm badan nih melalui lubang dubur......muheheh......sampai sini dulu laporan ringkas aku....nak pergi buka pose ngan sambal belacan.....:)

adiosa!!!

2 comments:

Noushy Syah said...

hhahahha...azkam///durian n belacan!emmmm nti arr try dulu sikit baru bole kata ok ke tak ok..tp bau dia pun dah...aduii le fenin..camne?ekekkekekek

@zk@m said...

hohoho..... bau durian tu wangila...cuma kuat n pekat jer....fenin tupn sbb bau pekat dia bukan busuk..:)

haa...nnt datangla kampung azkam rasa,tp datang time musim ar,klu luar musim,berpeluh arp lak noush tunggu durian tu nak gugur nnt..:)