14.11.05

Edisi campur aduk

salam semua....

aku beremelan ngan beberapa org sahabat bertanyakn mengenai sambutan raya mereka.kebanyakan dr mereka mbuatkn aku agak risau akan sambutan raya sbb balasa mereka ialah raya meraka tahun nih xda feel langsung....(hehhee...sapa yg terasa pandai2la).... kebanyaknnya ddapati menjadikn raya nih masa utk bersedih n berduka.ada yg layan feel ari raya nih,namun kerana salah paham mmbuatkn raya nih xda feel.......

aku teringan perbualan aku ngan mak minggu lepas time moral aku tgh down giler sbb bnyk sgt nak kena study in one night.dlm perbualan tu mak nasihatkn aku,

"camana biasanya airul bg semangat kat kawan2 airul?airul bleh bagi semangat kat kwn2,camtu jugak airul kena bg semangat kat dri sendri.yg menjadikn kita hepi ker x tu sbnatnya dri kita. cuba pagi2 tu airul cakap ayat2 motivasi kat dri sblm pergi mandi."

antara nasihat mak kat aku.mmg btul aku senang bagi nasihat n semangat kat org,namun kelemahan aku,aku juga perlukan motivasi n klu org bercinta motivasinya ialah org yg dcintainya, aku ada mak ngan adik2 utk motivasi aku.alhamdullillah,aku syukur padamu ya rahman.........

aku dengar suara as'ad ngan suara syafi1.aku dengar mak ngadu pasal adik2 aku yg nakal2 n da pandai berchatting..... aku cuma mampu tegur n aku harap adik2 aku xda la lalai cam aku time kecik2 dulu sampai salah gunakna ilmu internet nih utk buat jedi tempat perang..muhehehe.....syukurla aku da lupa semua tu... :)

hari minggu...hari utk berehat n beriadah.lagi skali aku isi masa hujung minggu aku ngan aktiviti yg menarik (pada aku ar) semalam aku lagi skali pergi ke Sunderland,namun kali nih ke umah abang Zahari ngan kak As.org kajang...muhehehe.... best best best...aku dapat balaja buat satay...hohoho....n satay itu sungguh sedap hingga menjilat jari kaki!!! hehehe.....



berselera x makanan kat atas nih??? utk yg xtau,itula satay yg dbuat ngan tangan aku n beberapa lagi tangan jejaka2 macho yg datang umag abang zahari ari tu....huhu....sedap2 .....



nih antara jejaka2 macho yg merelakan dri mencucuk satay.aku terkeluar dr gambar sbb ada org dengki!!! muheheee...aku kat kiri,xsempat nak interframe,tp camnihla suasananya!!mmg hapening giler2 nyer... n best yg amar sbb ada gak aku aktiviti time2 ari cuti nih.klu x,melomgong ajala kat bilik aku yg sempit tu........ bosan seh klu camtu.nak studypn xbest!!! so,aktiviti camnih mmg aku sokong ar sbb isi masa n tmbah ramai kenalan... :)

nk tau apa yg paling best??? yg paling best aku dapat menurangkn rindu kat adik2 aku ngan main ngan anak2 diorang nih.....isk isk isk...bestnyerla rasa main ngan diorang,dukung diornag bwak jalan2 n then borak2 ngan diorang.budak2 nih suka bercerita pada org lain yg panting kita kena jadi pendengar yg setia,cam gak nak gain respect,camtu ar,baru ar baby2 nih sayang kat kita cam semalam nabil nak ikut aku balik terharunya aku..... siap dpt pujian dr abg abu tu, bleh jdi tokoh bapa aku nih!!! so sini ar mereka2 yg sempat aku bergamabr semalam sblm pulang ngan senyuman....


hohoho.....nih ajala yg sempat..nampak x aku bergambar ngan nabil yg manja ngan aku tu??? hohohoho..bangga2..... kat sini ada family abang abu,abang zahari,saiful n wife n lain2 tu bujang ar kot...aku x cakap sangat ngan kaum pompuan sbb paham2 ar aku nih maluu.klu org tanya baru aku cakap.ari tupn cakap ngan kak salwa bini abg abu.ada ar skit2 ngan ira tu sbb xsangka ar plak dia sekolah dulu seblah skolah aku jer.sblm nih jumpa xpernah tegurpn..huhuhu..malu malu....ego nyer pasal,tau tau,rupanya dulu skool sebalah2 jer.... isk isk isk....

ari tu aku ada cakap nak kongsi pasal kisah cinta yg aku dapat dr sorang sahabatkn?utk elakkan penggunaan bahasa yg bleh buat org menyayat ati n sedih(takut nnt ada org layan feel) aku cuba ringkaskn citer nih seringkas yg mungkin.....

kisahnya camnih,pasal dia nih jatuh cinta pandang pertama kat sorang nih berlainan jantina(hoho..sungguh unik penggunaan bahasa aku ari nih....) so dia nih slalu ar usha si dia yg amat2 dicintai.apa yg si dia lakukan akan dia perhatikan.apa yg sidia perkatakn aka menarik minat.apa yg si dia xsuka,juga menghasut drinya utk membencin walaupn dia amat menyukai perkara itu......

namun dia xpernah utarakn kata cinta pada si dia...malang utk si dia....walaupn dia si dia menunjukkan minat pada dia nih(itu ar yg dia rasakan berdasarkn reaksi si dia), namun masing2 menunjukkan ego terutama dia nih yg xnak mulakn dulu takut malu n jatuh saham.... biasa ar klu da muka tu tuhan buat sedap mata memandang, maka ego tu serba skit ad ar kn?

nak djadikn cerita,mereka berjumpa,mereka berbicara n mereka semakin rapat.sehinggakn xberbicara,berjumpa walau sehari buatkn dia angaukn si dia.satu hari, si dia hilang tanpa pesanan rinkas (sms). namun dia tetap sabar memikirkan +ve thingking is the best medicine. next day masih sunyi tanpa berita.hari berganti hari n bulan berganti bulan membuatkn hati dia semakin parah merindui si dia yg berdiam dri......

kerana kasih n sayang, kerana cinta yg lama terpendam akhirnya dia berputus asa. dia da tidak bleh tunggu lama lagi aka kehilangan berita dr si dia.akhirnya dia memulakan usaha jejak kasih utk mencari kediaman bakal mertuanya n selapas 2 minggu mencari bersama2 seorang sahabat (muhehehe aku ar tu) akhirnya menjumpai sebuah rumah yg sederhana namun penuh ceria.....

selepas masuk meberi salam, tanpa sempat makcik tu nak buat air, trus kuat soalan

"makcik, dimanakah si dia?knapa saya datang xleh jumpa dia??"

n makcik tu cuma mampu tersenyum n berlalu ke dapaur(agknyala kot aku x ikut so xsure ar dapur ker bilik ker).lepas beberapa minit makcik muncul n bagi sebuah diari pada dia.

"nak,ambilla buku nih.si dia da cakap 1 hari nnt anak akan jumpa gak makcik n dia amanahkn makcik utk bagi buku nih kat anak"

ngan terkejut dia ambik buku tu n baca.makcik terus duduk kat sofa lepas letakn air dhadapn kami.......

wahai insan yg amat kucintai, maaf andai bahas diari ini kasar utk tatapan mu.namun ingin skali dri ini mengatakn betapa cintaku padamua xpernah berbelah bahagi.aku mohon maaf andai dkala drimu mebaca diari nih aku tiada lagi dsisimu utk menemanimu mbacanya.aku mohon maaf selama nih aku menyimpan rahsia perasaanku padamu n aku minta maaf aku pergi tanpa pengetahuan mu.......

sayang, aku pernah bermimpi utk membina sebuah keluarga bahagia bersamamu,ada anak yg bijak n nakal.punya wajah seiras wajahmu.dr mimpi itu aku berazam utk mereliasasiknnya jadi kenyataan dimana 1 dunia ini akan mencemburui kebahagiaan keluarga kita.mencemburui dlmnya cinta kita.........namun sayang,tuhan xmengizinkn aku meneruskn cita2ku.Dia lebih mengetahui yg terbaik utkku.aku hidup atas dasar mimpii n aku harap pemergianku juga kau angap sebagai mimpi....

maafla andai hanya aku bertepuk sebelah tangan,maafla andai aku syok sendri.maafkn aku menyintaimu walaup aku tahu bukan aku yg layak utkmu.drimu menjadi perhatian ku sejak kali petama aku bertemu mu.....namun aku tiada semangat utk mengucapknnya melain kn di sini........

ku doakn kau bahagia syg ku.........

sampai kat situ aku baca, n then trus dia tutup diari tu n nangis.... aku cuma mampu melihat dr tepi.makcik tupn hanya mampu menaha sebak melihat peristiwa tu....kerana tidak yakin pada cinta mereka menyimpan perasaan itu n akhirnya mereka berdua menyesalinya.rasanya itula kali terakhir aku jumpa dia. dia bnyk mendiamkn dri menyesali akan kesilapan nya....

namun pada aku ia 1 pengajaran....ia mengajar aku utk jujur pada dri nih.andai cinta itu ada,lafazkn.munkin ssh nak ucap sbb ia amat berat.namun andai dsimpan ia akan beku n andai bernasib malang ia akan jadi 1 penyesalan...........pada mereka yg bercinta, ucapknla kata cinta biar dunia nih kaya dengan cinta.pada mereka yg frust bercinta,jgn putus asa pada kata cinta sbb ia tidak akan membawa sebarang makna........ :)

so sebagai penutup,aku nak kongsi 1 lagi kisah cinta yg menakjubkn......

Ketika sedang mengubahsuai rumah, seorang pemuda cuba meruntuhkan suatu tembok. Rumah di Jepun biasanya memiliki ruang kosong di antara tembok yang diperbuat dari kayu. Ketika tembok itu mulai roboh, dia menemui seekor cicak yang terperangkap di antara ruang kosong itu kerana kakinya melekat pada sebatang paku.

Dia berasa kasihan sekaligus hairan. Lalu dia memerhati paku itu, ternyata paku tersebut telah ada disitu 10 tahun lalu ketika rumah itu pertama kali dibina.

Apa yang terjadi? Bagaimana cicak itu dapat bertahan dengan keadaan terperangkap selama 10 tahun??? Dalam keadaan gelap selama 10 tahun, tanpa bergerak sedikit pun, itu adalah sesuatu yang mustahil dan tidak masuk akal.Pemuda itu lalu berfikir, bagaimana cicak itu dapat bertahan hidup selama 10 tahun tanpa berpindah dari tempatnya sejak kakinya melekat pada paku itu!

Pemuda itu lalu menghentikan pekerjaannya dan memperhatikan cicak itu, apa yang dilakukan dan apa yang dimakannya hingga dapat bertahan. kemudian, tidak tahu dari mana datangnya, seekor cicak lain muncul dengan makanan di mulutnya.... AHHHH!

Pemuda itu berasa terharu melihat hal itu. Ternyata ada seekor cicak lain yang selalu memperhatikan cicak yang terperangkap itu selama 10 tahun.Sungguh ini sebuah cinta...cinta yang indah. Cinta dapat terjadi bahkan pada haiwan yang kecil seperti dua ekor cicak itu. Apa yang dapat dilakukan oleh cinta? tentu saja sebuah keajaiban.

Bayangkan, cicak itu tidak pernah menyerah dan tidak pernah berhenti memperhatikan pasangannya selama 10 tahun. Bayangkan bagaimana haiwan yang kecil itu dapat memiliki kurnia yang begitu mengagumkan.


sama2la kita renungkn n pikirkn...... adiosa!!!

No comments: