19.11.05

Ketupat instant n soto jd sup...:)

lagi skali aku mencipta sejarah bila da tau dri nih xmampu nak masak yg up up,tp sbb xnak mengecewakn hati2 adik2 (kawan2 jer sbnornya tp da mcm adik) so aku masak ar ketupat insatant yg dpos khas dr M'sia keluaran adabi(yg nih aku suka sbb wangi)...:)
yg lain tuh mula2 cadang nak masak cam soto ar..tp sbb xtau caman nak masak soto org jawa punyer,n bahan masakan yg sederhana lengkap,dr soto ia bertukar ar jadi sup.....muhehehhe.....kisah ini bermula jam 9 mlml semalam lepas aku bermsg2 jap ngan noush...:)


nih adalah camana persediaan yg dilakukan.....aku hanya memerlukn sebuah periuk ajer utk masak semuanya smalam.....dr ketupat smpai ar kuah kacang...:) so,memula rebuskn aja cam masak nasi tuh sambil memastikn pras air melebihi paras normal sepanjang memasak ketupatn ihsupaya ia dimasak ngan sebati......

hohohoh....nih adalah hasilnya bila da siap!!!namun xbleh makan trus....pantang tuh!!! sejukkn dulu..tujuan dia ialah supaya nasi2 dlm tuh melekat2 n membentuk...tu sbb bila kat kampung klu nampak org gantung ketupat tuh,itula tujuannya....itulah uniknya ketupat tuh.......

lepas berjam2 berhempas pula menyanyam ketupat...muhehehe(perasan best) nih adalah hasilnya....yg dlm mangkuk tuh manis panas baru kuar dr periuk nasi....nak sejukkn kat tingkap pada suhu bawah suhu beku...muhehehe...nampak x ia tersusun rapi tuh....cam askar ......... ada 2 saiz nih,yg kecik tuh anak2 dia sbb dapat stok dr M'sia yg kecik2.....yg besor tuh parent dia...one heppi go lucky family befor we eat it!!!hohohoho....

nih plak adalah bahan2 utk aku masak soto...oppss...sup ayam ngan resepi aku sendri sbb org bujang,pepaham ar kn...ngan bilik yg kecik la kami suvive!!!hohoho....ada ayam yg dpotong kecik2,kentang,sayur kobis, bawang beso n putih, janggut n su un....:)

jeng jeng!!! nihla hasilnya sup aku tu yg mendapat pujian dr kengkwan dr segi rasanya....trimas trimas trimas......mudha ajar,tumis bawang sampai kuar bawu,n then masuk semua bawang besor n putih,tutup periuk utk bgi bau n air bawang tuh kuar skit....(time nih mmg bau da best da) n then masukkn air bagi panas....da agak masuk saturation temperatur tuh masukkn sup bunjut!!! aku xletak halia sbb xda stok ar.......pastuh bagi rasa masuk dlm air tuh,n kuar bau sup,baru masukkn sekawan ayam dlm tuh.........then tunggu ar ayam tuh da 3/4 masak, masukkn kentang plak.........da ranumkn kentang tuh masukkn la jangut n su un tuh tunggu sampai da sedap...ohyer,jgn lupa masukkn garam yer,nnt tawar plak masakan tuh......masukkn ngan ayam bagi ayam tuh serap skit masin tuh......then last skali semua da masak masukn kobis ssupaya ada kaler maler skit......kobis tuh ikut suka ar tahap kekecutan dia mengikut kehendak anda.......:)

hohoohoho...nihla dia yg da siap dihidangkn....namun masih ada kekurangankn???hehehe.....kuah kacang yg cambest mesti ada utk mnyedapkn lagi soto sup nih...!!!

nih plak muka2 yg menanti utk merasai masakan chef azkam...muhehehe....trimas ar sbb jar aku msak kuah kacang yg cambest tuh......trimas gak sbb puji msakn aku n trimas xmembazir aku masak....sejuk ati aku tgk mereka makan ngan selera skali...:)


wah wah wah wah...nihla kuah kacan padang jawa namanya!!! pekat,enak n menyelerakan...mudah ajar masak dia nih sbb kacang gula cili n garam semua da diblender bersama....kami cuma perlu tambahkn air masak skit jer supaya ia menjadi kuah kacan n gaulkn..!!! sedap siooott!!!

n this is our jemaah makan......semua da xsabar nak ngap da tuh!!! hohoh..best best best....aku suka aktiviti cambest cenggini...xdala buhsan sgt hidup aku dmlm2 weekend...tu x time bila kami makan nih...??dlm kul 1 pagi rasanya xsilap aku...mhehehe....k what sbb pkai 1 periuk jer masak macam...tuhpn illegal tuh....:) harap ar semua kenyang semalam....iwan pn samapi hirup semua kuah sup aku tuh.........!!! bangga2!!!! muhehehehhe.........

so,sini ajala laporan lengkap 1 malam aku yg buat aku tido lambat.namun ia berbaloi n aku pn puas ati!!!! malaysia bleh!!!.......adiosa....!!!

p/s...:ari nih last aku poser nam ...esok raya...nak kutip duit raya !!!....muhehehe......syukur padamu yg Allah menguatkn imanku n amalku dbulan syawal nih.....aku azam nak amalkn isnin ngan khami ar pla k camnih.... doakn la sesama yerk!!!

one more thing,harap kita xpakai da perkataan BYE lagi bila berpisah sbb ia membawa maksud " ke atas jujungan pope" dlm bahas arab....insyaallah....






No comments: