16.11.05

few things that i get today....

Faisala syura,kontorversi dan penerangan

Faisala=keputusan amir dalam mesyuarah
syura=insan2 terpilih utk duduk dalam dan mengurus mesyuarah cara Nabi saw

Dalam keputusan di mesyuarah Nizamuddin yang lalu,para elders telah menerangkan baik buruknya penggunaan medium internet ini utk menjadi wadah atau medium dakwah. Syura yang terdiri dari wakil2 dari seluruh dunia dari pelbagai latar belakang baik ulamak (cthnya syura2 dari India Pakistan,Turki,Negara2 Arab) umarak (cthnya syura2 dari Emiriah,Kuwait dan beberapa negara2 arab), pakar2 professioanal cthnya syura2 dari Eropah dan Amerika mahupun syura2 dari kalangan penduduk awam atau khawas dan yang tua dan muda telah duduk berbincang panjang lebar ttg hal ini. Setelah dimesyuarahkan dari segi faedah dan mudaratnya kaedah yang sejak akhir2 ini menjadi pilihan ramai karkun utk berkomunikasi baik dari segi to propagate the message of RAsul saw or to communicate each other, maka telah diputuskan agar penggunaan medium ini diterhadkan atau sebaik2nya diterminatekan terus.

Reason2nya antara yang aku dapat dengar dan tahu (walaupun kebiasaannya dalam memutuskan sesuatu keputusan, syura2 tidak pernah terpengaruh dengan reason2 tertentu)

1. internet dan segala isi kandungannya tiada satu pon ditadbir dan dipantau oleh organisasi Islam
2. ketelusan internet dan segala isi kandungannya diragui mampu dieksloitasi oleh agensi2 tidak bertgjwb.
3. operasi internet dan segala isi kandungannya dikawal dan diselia oleh organisasi yang sentiasa mencari jalan utk memusnahkan Islam
4. keadilan tidak dapat dicapai, dimana insan2 yang tidak internet savvy tidak akan dapat menafaat dari penggunaan medium ini
5. masa yang terguna buat dakwah dalam internet tidak memberi kesan kepada HATI2 manusia (tiada roh)
6. internet ini melemahkan kesihatan pada daie (sendiri fikir)
7. internet menterhadkan hubungan langsung sesama insan which dalam quran dan hadis menekankan hubungan langsung utk mengwujudkan silaturahim dan mengeratkan ukhwah. (bayangkan jika medium ini menjadi pilihan dakwah dan ukhwah, orang yang halal berjabat tangan tak perlu lagi berjabat tangan semasa bekernalan atau tanda pautan ukhwah)

banyak lagi reason.......insyaALlah aku pon sejak balik Malaysia tiada lagi karkuzari khusus tentang usaha dakwah....aku juga akan terminate akaun karkun germany kat yahoo groups....blog ini hanya akan cerita tentang kejiwangan,kekalutan,kepincangan,kebahagian dan ke ke ke yang lain berkenaan hidup nummerzwei.......babai
nih adalah dr nummerzwei,seniorku pasal internet.... hohoho...aku setuju perenggan last nih,so aku gunakn blog nih utk menulis kejiwangan aku yg aku xtunjuk depan org lain terutama adik2 aku (muheheh maintain macho ;)).....beginilah kehidupan aku,there's something about me n my worlds....

td usha fotopages seniora aku nummerzwei,huhuhuhhuhu.....jelesnya bila aku tgk gambor budak2 batch dia da kawin....campur dia n rafique(lagi 2 minggu) buat aku pn capai cita2 gak....actually aku da capai lama da cita2 tu sejak aku tau mak ngan abah kawin dlm usia muda.xsilap aku mak time tu 23 abah 22 kot.....lepas kuar dr UTM......klu ikut aim aku ar,nak ulang tradisi tu,tp nampak cam xjd jer....aku sakng da 21,namun bnyk onak n dugaan yg aku tempuhi menganggu gugat keimanan n keyakinan yg aku tanam slama nih........buat yg tahu tu munkin memahami gelodak jiwa nih,namun utk dikongsi bersama aku rasa blum tiba waktunya utk itu semua........:) misteri cinta yg harus aku simpan..... :)

hidup nih masih panjang bak kata mak......mak xnak kesusahan yg dia alami diulangi aku....namun mak lupa kot aku mmg hidup ngan dia sejak dr kami hidup di umah setinggan nak pecah sampai ar skang nih umah banglo kat arab tuh....rasanya ar sepanjang 21 thun aku hidup nih aku lagi bahagia time hidup ssh dulu.time duit cukup makan, barang ada yg perlu aja, n sentiasa bersama smpai makan kat atas lantai jer dulu..........aku rasa time tula aku bahagia gile sbb cam skang nih bila masing2 ada bnyk kerja aku dapati hidup nih da dikuasai ngan wang.cuti makin skit.masa bersama keluargapn skit jer.abah asyik cari duit bayar utang keta,umah semua,ngan beli barang utk adik2 lagi nak blajar..... isk isk isk.... aku xsuka nya xda masa bersama......time aku sedar semua nih,aku da terlambat sbb aku da sign contract ngan MISC utk kerja ngan dia.itupn kena tipu!! cap ayamnya MISC.......kata cuti panjang ar apa ar,da naik kapal baru ar tau kurang2 6 bulan atas kapal!!! aku kena dulu 10 bulan!!! sapa xstresskn??? klu camtu ar brapa lama sgt la aku ngan keluarga aku nnt......baru budget nak kawin awl.....xnak aku tinggalkn isteri aku yg tersayang sorang2 tanpa belain kasih dr aku.....aku xnak dia merasai kesunyian menanti aku cam aku kesunyian bila kehidupan nih da mula senang........ :(

kisah aku...?? aku jarang utarakn kisah aku sbbnya akupn xtau.aku bnyak mengembarapn nak cari erti hidup nih utk persediaan aku dimasa akn datang...kisah cinta??? ada gak try dulu nak utarakn kisah cinta,tp sbb rasa cam lawak jer aku xsempat taip abis aku delete jer semua...hohohoho.....biarla sampai masanya nnt.......

aku cuma doakn pada mereka yg berkeluarga, gunala masa sebaiknya bersama insan2 yg kita a syg n menyayangi kita......masa kita bernafas ddunia nih sebentar aja, kita xhidup cam zaman nabi dulu, lama kemain,kita sekejap jer klu Dia syang kat kita, makin skejapla kita idup....... akupn harap aku sentiasa bersama org yg aku sayang 1 hari nnt n aku harap aku dpaat bahagia kn org2 yg aku syg... :)

hohoho abis da berjiwang ngan penuh bahasa basi.....nih ar ssh bila jeles tgk kebahagiaan org lain mbuatkn aku nak bahagia gak!!!! hohoho...bilakah aku dapat bertemu jodoh aku ....???? bila plak tarikh keramat utk aku menerima ijab ???? semua tu atas Diakn? Dia yg maha mengetahui, n kita diberkan akal n perasaan utk membuat keputusan........

adiosa....

No comments: