1.11.05

the day after tommorrow

hari nih mmg cam xbest utk aku.....aku ada assessment pasal auxiliary machinery onboard ships ngan Mr. J Fairs n aku balak menghadapi dia lg utk re-asses...waa.....ternsenyer aku.....punyerla aku menghafal,tp terkantoi gak ada yg xcover lagi....waa...aku kantoi cmana nak flash up boiler aku....isk isk isk.......ya Allah,hambamu ini merayu utk kejayaan ddunia n akhirat,tunjukkan aku jln yg benar n beriknlah yg terbaik utk ku...amin.....

syawal makin menjelang tiba skang nih.ramadhan bulan mulia yg dbuat khas utk umat islam sudah berada dpenghujungnya......bila melakukan balik post mortem utk amalan aku ramadhan tahun nih,wlaupn overallnya doa aku dmakbulkn Allah utk jdkn ramadhan kali nih lagi baik dr tahun sblmnya,namun jauh dsudut hati ini aku masih xpuas ati ngan perfomance aku......iman hambamu ini maha lemah ya Allah,ampunknla aku dengan kelalaian aku......


dlm penghujung ramadhan nih aku terigt seorang sahabat yg usia perkenalan kami hanya bberapa ketika.xsilap aku hanya 2 kali kami dpt bersama sebelum sahabt ni menemui yg Maha Penyayang.......xperlula aku menhamburkn namanya krn ia akan memalukn arwah,yg aku mahukn adalah utk berkongsi cerita yg aku ada yg sentiasa buat aku termenung dkala sendirian kerana aku xmampu melakukan apa2 bakti sblm dia menrima panggilan maut.....

perkenalan aku d cafe menara polo ketika itu aku baru abis mandi kolam ngan syafi' n as'ad tercome.aku suruh adik2 balik dulu sbb aish (nama cam pompuan,tp laki nih perangai ngalahkn aku ...isk isk isk..xpada ngan nama) panggil aku utk bertemu ngan kwn dia,allahyarham......

pertemuan pertama aku ngan dia merupakn kali pertama aku kuar berjaln n mengenali dia ngan lebih rapat lagi.hari tu aku,aish, dia ngan beberapa kawan lain pergi gig kat ampang point..muhehehe.....nampakcam ganas memula,bila da boring layan lagu jiwang....buat malu jer org tgk...isk isk isk........ da bosan main benda bukn2 aku balik numpang keta aish ngan dia.umah dia cross jln je dr penempatan aku,so kami anta ar dulu sbb aku ngan aish seblog.dlm perjlnan tu dia citer ar pasal family dia.......

mak ngan bapak dia ada prob besar sbb org k.l yg hidup mmg bebas.si bapak nyalahkn mak sbb xreti jaga anak,vice versa, n then dua2 pn sama2 gatal,dua2 main kayu 3 ngan si emak ada laki lain,si bapak ada pompuan lain n pada masa yg sama tinggalkn dia terkontang kanting dlm umur yg masih muda tran tang tang camtu....... dia bengan ngan parent dia sbb tabur duit jer,balik umah klu 2 2 ada gaduh n tunding jari nyalahkn org lain smpai ank terabai....mmg kali pertama usha dia aku da agak dayg dia nih cam kurang kasih syg jer sbb mata cam xcukup tido,isap rokok bnyk giler n bnyk parut kat tangan dia sbb depress.......so last2 dia nih terjebak ngan budaya dadah n ia buat dia lega sbb pada dia dadah tu buat dia tenang.....

dlm dia citer tu,dia tanya pasal aku solat(sbb time gig aku sorang jersolat,yg lain hampeh!! tuhan diorang gitar ngan drum tu kot) so minta ar cam pendapat aku.aish diam jer sbb dia da lama tahu. so,aku ada ar bg nasihat yg aku xbrapa igt time tu pasal solat n cuba baca quran.....tp yg lebih mengecewakn lagi kat aku,parent dia xpernah kisah.....time tu mmg r bengang giler sbb binatangpn nak yg terbaik utk anak diorang(xcaya tgk citer lion king),tp ntah kenapa ada insan yg begini mengabaikn amanah Allah semata2 keseronokan dri sendri....apa hidup berkeluarga xseronok ker?hidup ngan isteri,senyuman anak2 pelukan kasih n sayang xada kebahagiaan ker? xpaham btul la aku....harapla Allah xbiarkn aku jd mcm mereka...insyaallah......

balik tu buat aku berpk panjang pasal dunia nih.aku bnyk berpk n minda bnyk menilai,bkn semua dapat ujian yg mudah drNya.bukan semua dpt merasai nikmat bahgia.........n lusanya aku jumpa lagi ngan dia utk kali terakhir dlm hidup aku......

pertemuan kali nih kat KLCC.kami duduk borak2 kosong pasal band2 kat m'sia nih n then time da xda citer dia buka ar cite n aku cam biasa akn cuba menjadi pendengar setia dsamping belajar dr kesilapan insan lain agar dpt aku jdkn iktibar utk dri nih........panjang lebar dia citer pasal dia nak ubah dri n berhenti isap dadah....aku mmg bg sokongan penuh ar time tu n aku siap cakap lagi klu ada paper,kontak jer aku sbb cuti aku da nak abis........

lepas tu aku da xder pluang nak jumpa dia,aku kena blajar semua,balik KLpn sehari dua abiskn masa ngan adik2 ataupn kekadang tu aku teruskn pengembaraan aku utk mencari erti idup nih........then aku naik kapal utk training n bila aku balik utk jumpa kawan2 aku yg drindui aku dapat tahu sahabat telah menghembuskn nafas terakhir sbb overdose......time aku balik ada la time2 camnih 2 3 hari sblm aidil fitri n dpt tahu citer nih buat aku sbak sgt.......aku cuba cari umah dia n tanya mak bpak dia,rupanya semua berlaku dlm bilik dia time mereka gaduh pasal main kayu 3......k22nya da bertaubat, namun apa yg mampu mereka lakukan?mereka xdpat nak idupkn balik1 1 nya anak diorang n kehilangan 1 insan yg menjadi bukti cinta mereka.....innallillah.........

bila dekat2 raya,aku akan selalu igt benda nih sbb benda nih akn buat aku sedar n cermin dri.kisah nih slalu jdkn aku lebih semangat utk meneruskn idup wlau camana depresspn keadaan nih n buat aku berazam utk mbantu sapa2 yg aku mampu bantu.andai aku xdapat mbuat dunia nih tempat yg lebih baik,aku harap dpat mebantu dri nih n org sekeliling aku jd lebih baik....insyaallah.......

walaupn aku agak kecewa ngan dri nih sbb xmampu buat paper utk dia,namun aku redha,Allah lebih menyayangi dri dia.munkin ini yg terbaik utk drinya sblm dia terus menodai badannya......


begitulah secubit kisah utk tatapan semua antara bnyk2 kisah yg aku dapat kutip sepanjang aku melakukan pengebaraan aku utk mencari erti idup nih....renugnan nih buat biar kita jgn terlalu asyik ngan raya..........yang baik tu dr Allah,yg buruk tu dr kelemahan aku........adiosa!!!



p/s: camana ngan imej nih utk hari raya?ok ker x?minta komen ar sahabat2 semua....kena hensem2 at least stahun skali sbb aku nak meraikn aidilfitri nih....;)

No comments: