30.11.05

Frequently Asked Question...[FAQ]

Kali nih aku nak kongsi ar bberapa soalan2 yg rajin aku dapat sepanjang sejarah isud aku....ada soalan2 yg cambest buat aku telan air liur n ada soalan2 yg buat aku xmampu nak menjawab ngan direct.........

1. apa maksud nama AZKAM ???


nih mmg feveret org kot....mesti nak tau maksud nama aku yg nih.....hohoho....sbb da biasa sgt org tanya n xda nilai2 estetika,ngan mudah aku jawab "maksud nama AZKAM ialah AZmiatul Khairul Akhyar Mazlan"......gabungan nama mak,aku ngan abah.....pernah dulu org salah sangka nama tu gabungan aku ngan insan yg kucintai.........hehehe...nyaris bercantum,tp xda rezeki :)

2.bila nak kawin...??


nih la yg aku cakap antara soalan2 yg buat aku terdiam tu.....da ramai da yg tanya aku soalan nih terutama bila masuk musim raya (time tu jela nak tgk aku beraksi cam pendekar melayu mahupn cam artis sbb pakai baju smart2) n klu org tanya sama ada aku senyum @ aku gelak la....pernah ada seorang ibu gak tanya aku soalan nih n aku sendri ssh nak jawab.klu ikut plan awal aku,aku nakla kawin sblm 2013 (lawa kn no nih) kira paling lewat utk aku adalah tahun tu.andai xda sapa nak kat aku n xda calon gak dr pihak aku,maka kata putus adalah dr keluarga tercinta....isk isk isk....seriaunya klu mak yg pilih.......bukan xsuka,takut xkena citarasa...:).namun yg pastinya aku akan berkahwin (klu ada jodoh sblm 2013) bila cukup persediaan dri nih dr segi rohani mahupn zahiriah....cam umah sendri,keta sendri yg ala kadar, perabt sendri n kerja yg dsenangi oleh aku,yg bnyk masa utk aku bersama ngan isteri tercinta....:P


3. ssh sgt nak cari bini ker?camana pilihan dhati azkam?
wah wah wah...soalan cepumas nih.....dulu ada noush cakap bertuah sapa yg dpt memenangi hati nih,namun pada aku,klu aku dptla gadis idaman dhati,maka lagi bertuahla aku dr sidia itu...:) namun dpat aku merasai rasa bertuah itu.....jeng jeng jeng.......org yg aku cari ialah seorang yg dapat mengambil hati mertuanya supaya nnt mak aku akan sayang dia mcm mak aku syg kat aku.aku xnak apa yg berlaku kat mak berulang pada isteri aku n aku xnak ada permasalahan berlaku diantara mak ngan isteri aku......aku juga berharap nnt mak akan anggap isteri aku mcm anak dia sendri sbb mak xpernah ada anak pompuan,so aku harapla nnt terubatla hati dia tu....dptla dia nak mengadu kat anak pompuan dia...anak laki dia semuanya ganas2...muehehhe......


then yg aku cari ialah seorang wanita yg wise,yg akan dhormati oleh adik2 aku n dsayangi oleh mak cik2 aku.....nak jugak seorang yg mampu kejut aku bangun mlm buat amal dkala aku lalai n memahami aku dlm apa jua keadaan.....aku harap aku menjumpai seorang yg sama2 ssh n senang dengan aku,kenal erti bersyukur walau dlm kesusahan n akan tetap bersama aku thick n thin...........

bukan tu aja,ada bnyk lagi ciri2 yg aku cari....muehhehe.... aku inginkn seorang isteri yg pandai memasak n masak lagi sedap dr aku agar nnt aku bleh blaja masak ngan dia, tahu kemas rumah sbb nnt bleh aku tolong sambil bermanja dkala hari gotong royong kami...hehehhe......

ada lagi,klu nak cakap2 biar trus so nnt xdala bnyk kali cakap....muhehehe....org cakap, klu cari isteri cari yg beriman...dlm ciri2 di atas tu aku da kembangkn utk spesifikasikn lagi...muhehehe...iman itu penting sbb aku nih insan lemah,kdg aku lupa n perlu diigtkn...:)

apa lagi yg dri nih cari...kesetiaan n kepercayaan...penting nih utk elakkan buruk sangka yg akan merosakkn hubungan.sifat nih yg setan suka guna utk merobohkn rumah tangga......kadang2 salah paham buat kisah cinta yg suci berakhir dengan debu........tambahan plak aku nih selalu buat kerja luar...isk isk isk....aku paham perasaan risau bila duk jauh2 xda kontek......hati mana yg xrisau pada insan yg kita sayang...mana tau apa2 jadi kerkn? tp aku cam biasa ar kenala cover walaupn dlm hati tuhan aja yg tahu....:)

aku juga inginkn seorang yg yakin ngan cinta aku,yakin ngan dri sendri, n tidak mudah mbuat keputusan ngan mendengar kata majoriti....nih bukan zaman tuk kadok majoriti itu benar....skang nih minoriti yg benar,so aku inginkn seorang isteri yg sentiasa berbincang ngan aku dlm apa2 hal.biar kami mengambil keputusan yg terbaik yg dpersetujui bersama.yg jujur dlm berbicara n bukan menyimpan perasaan dhati semata........nampak cam remeh,namun aku rasa mesti ada yg pernah merasai cintanya dtolak kerana si dia mendengar kata sahabat2 yg dri anda sendri tidak kenal.....bukan keputusan yg dbuat berdasarkn "tanya pada iman n lihat pada hati....."

anak yg baik.....isteri yg baik ialah seorang anak yg baik sama ada pada parentnya sendri mahupun pada mertuanya.......pada aku mak aku seorang anak yg baik.da dihina pn mak masih jlnkn tanggungjawab sebagai anak jaga makan minum nenek.....dituduh mcm2 smpai kena halau rumahpn mak masih melawat nenek kat hospital........sanggup mak xbg tahu aku....:(

menerima driku ini seadanya.......sbb aku tahu aku bukanlan jejaka2 kacak yg tahu bermain kata cam shakespear, aku bukanlah hero hindustan yg sanggup meredah api utk mengecar cintanya cam shah rukh khan,aku adalah aku insan lemah yg ada impian.yg suka hidup dengan apa yg aku ada n cuba terbaik dlm semua perkara.......hensem???jauh panggang dr api......macho....???muhehehhe.....dulu maybe la,skang aku rasa cute la kot sbb badan da naik :) namun yg aku ada hanyalah cinta utk dcurahkn.bukan duit mahupn pangkat........

menyayangi kanak2 sbb aku nak wife yg akan jaga anak2 ngan kasih syg.yg akan didik dia ngan penuh kasih syg time aku xda n aku xnak anak2 aku lalai bila dewasa......yg pandai n rajin baca quran sbb nnt nak minta dia amalkn surah yusuf,lukman n maryam bila mengandung supaya anak yg lahir nnt akan beriman pada Allah n menjadi ahli syurgaNya........klu bleh,susupn aku nak anak2 aku minum susu badan jer...muhehehhe......:)


what else i'm searching for in a wife....???hehehe...nih basic2 jer la...tp aku rasa berat giler...blum lagi syarat2 ekstrim....muhehehe...nobodies perfect,we can only pray........hohoho......tp sbb bila ada org tanya aku nak jawab seganla terutam bila Dee yg tanya sbb aku asyik dengar dia cite pasal pakwe dia n aku plak masih nganga xda sesapa (dulu time skool mana main aweks2 nih...comando beb).........munkin dtakdirkn aku xkn berjumpa ngan drinya,andai 2013 sudah terlepas,aku serahkn segalanya pada ibunda tercinta.sudah habis pengembaraan aku pada kala itu n insyaallah 2014 aku akan ijab kabul klu mak da ada calon sejak azali lagi....:)

wah wah wah....jiwangnyer la aku jawab soalan nih...isk isk isk...jiwang ajala aku mampu......:)= klu xjiwang kang aku pergi berangan lagila xbest sbb nnt da abis berangan benda tu xda depan mata....tula aku kata andai aku dpt gadis yg aku cintai,sbnarnya aku yg bertuah krn memeilikinya,bukan dia bertuah memenangi hatiku.....ok next Q!!!

4. knapa azkam ambik Marine Engineering??


Bkn kerana minatpn,namun lepas SPM dulu sbb malas blajar,relut aku kureng skit ar,tp ada cita2 nak dsponsor sambung blajar so aku rajin ar jln sana sini mencari sponsor n apply masuk U......so yg aku dapat ialah UiTM bidang Sc Komputer, UNITEN (bussiness),MMU (multimedia) n apa ntah lagi aku kurang igt......tp none of them ada bg sponsor (biasa ar result truk maaa..padanla malas blaja)then aku dapatla pergi interview utk jadi marine engineer kat menara Dayabumi......dlm tu dia cakap ar aku bakal jd jurutera,gaji belas2 ribu 4 bulan jer kat laut pastu bnyk cuti,so rasa cambest ar.dgn hati yg lurs bendul nih aku trimas la tawaran utk menaja aku tu.......hohoho...tp xdala aku trus trima,da buat istikharah bnyk2 da mimpi n pk masak2 barula aku trima tawaran yg sbnarnya 1 penipuan....

hari sign kontrak,kami xdbenarkn baca kontrak.sapa nak bawak balik n baca,bleh trus kuar n xyah dtg da....mmg trus sign la sbb tawaran lain aku da tolak da masa tu..lgpn time tu aku percayala semua kata2 company nih.......da sign semua,barula kau sedar yg aku kena kerja ngan diorang 5 tahun lepas aku dpt 1st klass tiket...isk isk isk....start dr tu barula aku rasa tertipu....naik kapalpn bukan 4 bulan cam dkatakn,paling kurang 6 bulan...isk isk isk...gaji belas2 ribu??? tu gaji utk oversea staff jer....M'sia punyer kecik jer...xberbaloi ngan kerja yg kami buat......dlm IMAREST punyer paperpn(majalah utk seafearers la kiranya) ada artikel yg sama.....gaji xberbaloi ngan kerja....isk isk isk....apakn daya aku da sign kontrak.....


knapa aku ambik course nih??? sbb igt nak jadi engineer cam abah,n aku xnak mak ngan abah ssh2 kuar duit da utk aku.....so tu yg sengkek jer memanjang,pakai duit elaun yg skit nih buat pergi joli...muheheheh........insyaallah jdlah 1 hari nnt aku sebagai Marine Engineer.....:p

5. knapa azkam kejap kurus kejap gemuk....??
hohoho...soalan nih bnyk gak tanya kat frenster sbb kat skool aku macho 24 jam :)), da spm maintain lagi tp berat badan da dnaikkn sbb karate punyer pasal nak aku masuk kategori heavyweight ,so kenala upkn lagi badan nih .....then masuk alam turn balik around 80++...sampaila aku naik kapal.....tu dia !!! nala punyer naik da jd cam belon!!!!

so dtg sini aku maintain balik......rasa cam budak getah plak aku nih kembang kempis kembang kempis....:)biasanya aku akan kembang bila ssh ati sbb bak kata akdlin shauki " bila kita ssh atie kita makankn?bila kita makan,perut kita kenyangkn?bila kita kenyang,ati kita senangkn???" so tula sbbnya aku kembang......




kemis plak???klu stress hilang rasa makan aku kempisla.....tp jarang skali berlaku sbb aku nih heppi sokmo......so sbb permintaan mak,aku kecikknla balik ukur lilit badan aku lepas bali kapal dulu ngan mengamalkn diet yg sihat....:)apa dia???

diaet yg sihat ialah ngan mengamalkn puasa sunat isnin ngan khamis....berkesan nih sbb aku da try dr skool dulu....bnyk khasiat dia.xyah kontrol sgt,puasa n then hidup cam biasa.time berbuka,makan ala kadar,time sahurmakan isi perut....insyaalh cukup tenga utk 1 hari....:)


tu ajala top 5 soalan2 yg aku dpat kot.....hohoho...da sejuk da tngn aku menaip nih....apala heater xberfungsi nih....klu ada soalan2 lain,sila la tanya,insyaallah aku akan menjawabnya....xhari nih esok,xesok lusa...........namun aku tetap akn menjawbnya slagi aku terdaya.......insyaallah....

adiosa...!!


7 comments:

Anonymous said...

heheh..Azkam..ape yg ko 'Idamkan'dlm kehidupan ko tuh adalah menjadi idaman kebanyakkan semua lelaki..termasuklah aku sendiri...but sumtime kita diberi pelbagai pilihan utk membuat keputusan..coz we can't get all that thing in 1 person aite!..kita maklum akan tu...tpi takde salah utk berusaha mendapatkan yg terbaik dlm hidup kita kan...;)insyallah..ingatlah "wanita yg baik adalah utk lelaki yg baik..begitulah sebaliknya"..Tuhan itu sungguh adil kan...=)

@zk@m said...

hoho...btul tu kurzz...tp klu azkam nih terkeluar dr golongan laki yg baik cmana plak...isk isk isk.......still nak yg baik2!!! muhehehe...insyaallah,kita akan dapat dpt apa yg kita cari klu kita tawakkal...:)

Anonymous said...

citer pasal isteri idaman,sampai bebile pOn xabes :P

ade hikmahnye disebalik setiap kejadian.. insyaAllah jadi aa marine engineer xlama lg tuh~

@zk@m said...

ada ker xabis citer pasal isteri iadaman???xstuju ar azkam.....kl da dapat,abis la citer dia.azkam diam ajala...klu citer nnt ada org dengki....xnak ar...:)

Anonymous said...

erk..ade plak yg menmain dengki lak :P

@zk@m said...

sifat manusia mE....xleh tgk org lain bahagia n sentiasa nak lebih dr yg lain.....biasala tu,yg kita mampu bersabarla ngan dugaan tuhan nih...:0

Anonymous said...

bila azkam nak kawin?saper yg azkam cinta? ju cuma nak kasi tau,suami yg baik,kuat iman akn dpt isteri yg malas n kurang beriman...itu yg ju baca dlm buku yg dtulis oleh dato'fadhzilah kamsah..azkam ramai awek yer? citer lah kat ju... plzzzz

kenapa ju masih mencintai org lain walaupun ju dah ada boy..?tamak kan ju... ju pun xtau nak wat camner.... plzzz help meee...