24.11.05

important issue's.....

In nearly all the western countries including Europe, the primary choice for meat is pig. There are a lot of farms in these countries to breed this animal. In France alone, Pig Farms account for more than 42,000. Pigs have the highest quantity of fat in their body than any other animal. The following report by a medical practitioner reveals the extent to which pig fat might be unknowingly consumed by Muslims throughout the world.

One of my friends, Shaikh Sahib works in Pegal, France, in the Department of Food. His work is to register all makes of goods, foods and medicines. Whenever any company is putting something in the market, its ingredients have to be approved by the Department of Food, France, and as Shaikh Sahib works in the Laboratory Quality Control, he knows about the ingredients. Many of these ingredients contain scientific names, but some have mathematical names, like E-904, E-141.

At first, when Shaikh Sahib came across them, he was curious and asked his Department Incharge, who was a French, and he replied, "Just do your job. Don't ask questions." This aroused suspicion in Shaikh Sahib's mind and he started looking- up for them in the files. What he found was enough to astonish any Muslim in the world. In nearly all the western countries including Europe, the primary choice for meat is pig. There are a lot of farms in these countries to breed this animal. In France alone, Pig Farms account for more than 42,000. Pigs have the highest quantity of fat in their body than any other animal. But Europeans and Americans try to avoid fats. Thus, where does the fat from these pigs go? All pigs are cut in slaughter houses under the control of the department of food and it was the headache of the department of food to dispose of the fat removed from these pigs. Formally, it was burnt (about 60 years ago

Then they thought of utilizing it. First, they experimented it in the making of soaps and it worked. Then, a full network was formed and this fat was chemically processed, packed and marke ted, while the other manufacturing companies bought it. In the meantime, all European States made it a rule that every Food, Medical and Personal Hygiene product should have the ingredients listed on it's cover. So, this ingredient was listed as pig fat. Those who are living in Europe for the past 40 years know about this. But, these products came under a ban by the Islamic countries at that time, which resulted in a trade deficit. Going back in time, if you are somehow related to South East Asia, you might know about the provoking factors of the 1857 Civil War. At that time, rifle bullets were made in Europe and transported to the sub-continent through the sea. It took months to reach there and the gunpowder in it was ruined due to the exposure to sea.

Then, they got the idea of coating the bullets with fat, which was pig fat. The fat layer had to be scratched by teeth before using them. when the word spread, the soldiers, mostly Muslim and some vegetarians, refused to fight. This eventually lead to the Civil War. The Europeans recognized this fact, and instead of writing 'pig fat', they started writing 'animal fat'. All those living in Europe since 1970's know this fact. When the companies were asked by authorities from the Muslim countries, what animal fat is it, they were told it was cow and sheep fat. Here again a question arose, if it was cow or sheep fat, still it is haram to Muslims, as these animal were not slaughtered as per the Islamic law. Thus, they were again banned. Now, these multinational companies were again facing a severe drought of money as 75% of their income comes from selling their goods to Muslim Countries, and these earn billions of Dollars of profit from their exports to the Muslim world.

Finally they decided to start a coding language, so that only their Departments of Food Administration should know what they are using, and the common man is left lurking in the dark. Thus, they started E-Codes. These E-Ingredients are present in a majority of products of multinational firms including, but not limited to - tooth paste, shaving cream, chewing gum, chocolate, sweets, biscuits, corn flakes, toffees, canned foods, fruit tins, and some medications like multi-vitamins. Since these goods are being used in all Muslim countries indiscrimately, our society is facing problems like shamelessness, rudeness and sexual promiscuity.

So I request all Muslims to check the ingredients of the items of daily use and match it with the following list of E-Codes. If any of the ingredients listed below is found, try to avoid it, as it has got pig fat.

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904.

It is the responsibility of each and every Muslim to follow the Islamic path and also keep his fellow followers informed of anything that he comes across. May Allah help us lead a halal life.
(Contribution courtesy: Ayesha Siddiqua, Gulbarga)

Source: Young Muslim Digest, March 2005


nih adalah info yg baru aku dpat td,so sama2 ar kita menilai balik hidup kita,apa yg kita makan n jd darah daging kita....aku xnak buat sebrang kesimpulan sbb aku takut nnt terslah simpul,ilmu nih jadi lain plak...muhehhe..sbnarnya aku malas,so copy paste jer kat sini utk kongsi sama....isu nih pattnya jadi serius kat semua muslims country terutama M'sia,namun yg aku peliknya makin bnyk plak haiwan nih dibela oleh segenap rakyat.....da tuh plak,bleh import2 lagi....pernah skali aku terbaca pasal daging lembu yg dcampur ngan daging babi nih utk buat daging burger ngan alasan lembu xcukup bnyk nak supply rakyat M'sia.......camlah ramai sgt rakyat M'sia nih.......lagpun,da mmg nyata Allah jdkn lembu nih utk jd pengganti babi (aku xigt ayat mana yg pernah aku baca dulu)so,sudah pasti ia bleh mencukupi....klu ikut pembelaannya plak,aku rasa jaga lembu lg senang,daginpn bnyk n tulang dia klu buat sup....emmm lazanya hingga menjilat kaki!!!.......so,sama2 ar kita pkkn......:)

ok,abis isu berat,nih plak isu yg aku rasa ramai yg suka.trimas ar kat nummerzwei sbb bg tips2 nih.....aku rasa korang semua mesti baca gak yg nih terutama bakal2 pengantin n pengantin2 baru......bagus nih...:)


Alhamdulillah Syawal makin hampir sampai ke penghujung. Bulan muhasabah Ramadhan yang telah berlalu diharapkan sedikit sebanyak meninggalkan amal2 baik buat menjadi amalan seharian hingga akhir hayat.

Cabaran memang sentiasa ada dimana-mana. Hatta dalam perkara2 yang menyeronokkan sekalipun, cabaran tetap ada. Bagi sesetengah manusia, lagi tinggi dan hebat satu2 cabaran itu, maka lebih menyeronokkan dan menghiburkan.

Kehidupan rumah tangga adalah tuntutan dari Allah dan juga Sunnah Rasulullah saw. Keunikan hidup bersama ini menuntut pasangan suami isteri mendepani pelbagai jenis cabaran dan dugaan demi mencapai kebahagiaan dan kesejahteraan hakiki dunia dan di akhirat.Cabaran dan dugaan inilah yang jika tidak ditangani dengan baik akan menjadi punca pelbagai jenis masalahyang akhirnya mengundang ketidakharmonian dan porak peranda dalam rumahtangga.

Persefahaman dan titik persamaan dalam membentuk arah tuju sesebuah rumah tangga adalah cabaran awal yang perlu ditangani dengan baik oleh setiap pasangan suami isteri. Apatah lagi bagi mereka yang mula bercinta selepas kahwin. (Artikel ini lebih menjurus kepada pengalaman peribadi saya yang mula bercinta selepas kahwin).Ia adalah satu pengalaman yang cukup menarik kerana cabaran dan dugaan yang mendatang ditangai dengan cara yang halal tanpa sebarang keraguan.Rasa aman,tenang dan damai apabila sesuatu cabaran itu dapat ditangani.Keberkatan,kerahmatan dan kesejahteraan terasa kerana dosa dapat dihindarkan, ganjaran dapat dibanyakkan.

Satu2 cabaran yang ingin ditangai perlulah melalui beberapa proses utama. Proses perkenalan dan muhasabah adalah langkah pertama yang perlu diambil. Berkenalanlah dengan setiap pasangan anda dan ambil tahu akan segala aspek yang boleh membantu mengeratkan kasih sayang. Muhasabah pula memainkan peranan untuk membantu pasangan membetulkan niat dan menetapkan sasaran2 yang perlu dan boleh dicapai sebagai pasangan suami isteri yang bahagia. Menyelami emosi dan perasaan masing2 adalah pengalaman yang cukup unik. Kedua-dua elemen perasaan dan emosi ini saling berkait rapat dengan cabaran dan dugaan yang mendatang. Sekiranya emosi dan perasaan diseimbangkan dan disalurkan dengan baik, maka natijahnya ialah penyelesaian kepada setiap cabaran dan dugaan yang akhirnya membawa impak kebahagian rumahtangga.

Apabila rasa dan hati budi dapat disatukan, maka mudahlah segala-galanya. Satukanlah hati dan rasa antara suami dan isteri dengan mengamalkan sangka baik dan saling memaafkan. Disinilah langkah berikutnya perlu diambil setelah persefahaman dan persamaan awal dapat dibina. 3-4 bulan diawal perkahwinan merupakan masa "crucial" utk setiap pasangan mencari apa jua perkara yang boleh menjurus kepada satu hati dan satu fikir. Membina satu hati dan satu fikir dalam mengemudi rumah tangga akan menjadi senjata paling ampuh apabila cabaran dan dugaan datang menjengah. Satu hati dan satu fikir ini akan terbentuk melalui mesyuarah dan perbincangan yang dijalankan secara istiqamah dan konsisten. Ambillah masa utk duduk bersama sambil mendengar pendapat dan cadangan dari kedua2 belah pihak. Buatlah keputusan yang akan memberi keuntungan dunia dan akhirah.Berilah dorongan dan sokongan kepada pasangan masing2 sekiranya cabaran dan dugaan yang dihadapi dari konteks individu masih tidak dapat diselesaikan.

Langkah terakhir ini mungkin berbeza-beza mengikut masa dan situasi pasangan suami isteri.Sekiranya situasi aman damai dan bahagia sudah dapat dirasai dalam masa 3-4 bulan awal perkahwinan, maka segerakanlah untuk mencari teknik dan cara baru bagi menambahserikan lagi rumahtangga. Teknik dan cara baru ini hendaklah "valid" utk jangka masa yang panjang. Sebagai contoh menimang cahaya mata (terbaik sekali!!) atau membuat pelaburan utk membeli rumah,kereta dan sebagainya.

Akhir kata selamat pengantin baru buat rakan2 yang menutup tirai 2005 dengan membina masjid.


aku tujukn khas artikel nih utk senior aku rafique adiputra yg bakal melangsungkn majlis pada 1/12/2005 bersama saudari rahimah bte abdul karim........semoga bahagiala selalu....bila la turn aku nih...isk isk isk......asyik peluk anak org jer....camanala anak aku nnt...???muhehhehe...sekian,adiosa...:)

6 comments:

tazz said...

ya right! bila lah nak dukung anak sdrikan.... heheheheh...

nanti sampai seru n jodoh u....adalah tue..relax beb! tp,banggayer member u tu.... tips yg diaplikasi n share ngan everyone... its good.

Tpkan, x semua org dpt merasai kebahagiaan cam tu... itu rezeki n nasib seseorang...

tazz said...

1 more thing,kim salam kat member u yg pakai baju merah ek... dia paling suka colour merah..baju melayu merah, jersey merah dukung budak.... OMG!He's cute...
( i tgk pic raya )

ida said...

cara pemikiran u npk matured, i like it. If u don't mind, how old r u?

@zk@m said...

insyaallah,akan sampaila seru tuh..jadoh n maut dtngan tuhan yg maha esa...:)namun kita juga dikurniakan akal n fikiran utk membuat pilihan.pada azkam seru itu hadir pada semua,namun pilihan itu atas dri kita...:)

nak kim salam kat baju merah...???yg merah pekat n cekak musang tuh ker...??? klu yg tuh,senang ar....insyaallah azkam sampaikn...:)

utk ida:
matured ker..??munkin ida xsedar.org yg pemikiran dia matured biasanya perangai cam budak2..:) nih fakta n klu nak tahu azkam punyer perangai pn cam bebudak n suka mainpn ngan budak2...umur jer da tua skit, 21 tahun...:))

tazz said...

yup...he's specky. Dia sorang aje yg pakai baju melayu merah. :), tolong ek!!

@zk@m said...

dah tolongkn da pun...knapa da jatuh hati ker...???klu yela jawapn tuh,ssh skit ar sbb dia da berpunya....:( xper2 ramai lagi yg hensem2 n solo2 dsekeliling tazznyer...:)